Kun tandlæger har mere loyale kunder end banker og realkreditten

Danskerne skifter sjældent bank eller realkreditudbyder – og endnu sjældnere tandlæge. Skift af realkreditudbyder skyldes ofte låneomlægninger, mens skift af forsikringsselskab typisk skyldes pris og skift af banker hænger sammen med "utilfredshed."
Foto: Casper Dalhoff/JPA
Foto: Casper Dalhoff/JPA

Der er ganske lav loyalitet, når danskerne køber hårde hvidevarer eller pakkerejser. Helt anderledes ser det dog ud, når tandsættet skal fikses eller huset belånes.

Det viser en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om danskernes mobilitet på 13 forskellige områder.

Her fremgår det, at under 10 pct. har skiftet realkreditselskab inden for de sidste to år, og lige over 10 pct. har skiftet bank i samme periode. Det giver henholdsvis de tredje- og næstmest loyale kunder. Det er kun overgået af tandlægevalget.

Når der skiftes realkreditinstitut, sker det oftest i forbindelse med omlægning af lånet. Ved bankerne er det "utilfredshed," der er bærende.

"De markeder hvor færre skifter udbyder er typisk kendetegnet ved, at forbrugerne indgår i et løbende eller abonnementslignende forhold til udbyderen, hvor betalingen foregår automatisk og hvor de modtager en relativt ens ydelse over tid. Det er også de markeder, der er mest komplekse," skriver styrelsen i rapporten.

Kigger man på forsikringssektoren er der en væsentligt højere mobilitet. Her rangerer det fra, at ca. hver femte til hver fjerde har skiftet enten bil- eller indboforsikring i de seneste to år. Knap 90 pct. har opnået økonomisk gevinst, og den altovervejende grund til at skifte er da også også prisen.

Begrænset fokus på bæredygtighed

Ved bankerne og realkreditinstitutternes interesseorganisation Finans Danmarks årsmøde i 2019 var det helt store fokus på bæredygtighed og grøn omstilling.

For realkreditkunderne er det næsten ligegyldigt, hvor blot 7 pct. angiver, at området har stor betydning for skiftet. Sektoren er kun undergået af mobilabonnementer.

For bankerne hedder tallet ca. 11 pct. Forsikringsprodukterne er placeret mellem disse to, hvor indboforsikringen vejer tungere end bilforsikringen.

Til gengæld er bæredygtighed relativ vigtig, når der købes hårde hvidevarer eller babyudstyr, fremgår det.

Her er Konkurrencerådets anbefalinger i ny betalingsrapport 

Digital enkelthed skal skaffe ny Nordea Kredit-direktør større markedsandel

Konkurrencestyrelsen ser plads til bidragsnedsættelser: Realkreditkunder skal selv presse på for lavere priser 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også