Goldman Sachs oplever markant stigning i betalingsudsættelser

Op mod 20 pct. af Goldman Sachs' kreditkort- og udlånskunder beder om udsættelse.
Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs har oplevet en markant stigning i betalingsudsættelser fra detailkunder siden coronakrisens start, hvor op mod 20 pct. af bankens kreditkort- og udlånskunder beder om udsættelse.

Det er mere end hos de konkurrerende banker Bank of America, Wells Fargo og JPMorgan, hvor det tilsvarende tal er 3-4,3 pct., skriver Financial Times.

Mike Mayo, som er analytiker hos Wells Fargo, udtaler til Financial Times, at Goldman Sachs' større overbærenhed kan være et tegn på, at banken er en ringere tegningsgarant.

Det kan dog også indikere, at banken yder en ekstra indsats for at arbejde med kunder gennem en periode, der skønnes kun at være midlertidig.

Ifølge en talsperson, som er bekendt med Goldman Sachs' forretninger, har banken taget de nødvendige handlinger for at hjælpe kunderne, og banken har selv været tilfreds med de overbærenhedsforanstaltninger der er blevet anvendt, skriver The Financial Times.

"Hver gang man sætter sig i en position, hvor man behandler kunden ordentligt, er det en god ting. Kunderne vil huske det," siger talspersonen til avisen.

Goldman Sachs' hensættelser på udlånstab er mere end tredoblet til 937 mio. dollar i første kvartal sammenlignet med forrige år. De er dog stadig langt lavere end hensættelserne hos konkurrenter som Citigroup, JPMorgan og Wells Fargo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også