FinansWatch

Bank of America: Sigter mod fordobling af detailbankaktiviteter

Den amerikanske storbank vil skrue op for sin markedsandel i forbrugermarkedet.

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Finanshuset Bank of America ønsker at fordoble sin markedsandel i forbrugermarkedet på trods af stigende frygt for en magtkoncentration blandt landets største finansinstitutioner.

Det skriver Financial Times.

"Vores markedsandel hos privatkunderne er formentlig 12, 13 eller 14 pct. - afhængig af hvem man spørger. Realiteten er bare, at dette tal kan fordobles," siger Brian Moynihan, administrerende direktør i Bank of America, til Financial Times.

Han mener, at forholdene er gunstige i forhold til et løft i markedsandelen i USA, da Bank of Americas indlån vokser hurtigere end branchegennemsnittet, og banken sidder på en stærk balance med flere milliardar dollar i overskydende likviditet.

Bankens planer falder dog ikke i god jord hos alle.

Det amerikanske bankvæsen har med sine flere end tusinde banker traditionelt set været langt mindre koncentreret end i mange europæiske lande, men har siden finanskrisen gradvist konsolideret.

Og den tendens - som banken nu har planer om at fortsætte - opfattes af mange som bekymrende, skriver Financial Times.

Den demokratiske senator Sherrod Brown udtalte i forbindelse med fusionen mellem BB&T og Suntrust sidste år, at koncentrationen i industrien "styrker de største bankers mulighed for at true vores finansielle system, mens yderligere konsolidering af store banker vil gøre situationen endnu værre".

Brian Moynihan understreger dog ifølge avisen, at en større markedskoncentration ikke vil være et problem, hvis blot banken leverer en god service over for kunderne og tilbyder en retfærdig pris.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere