Analyse: Den centralistiske storbankmodel er på vej i graven

Op gennem 00'erne var centralisering og standardisering nøgleord i bestræbelserne på at optimere til moderne bankdrift båret af ny it-infrastruktur. Men processen gik for vidt. Drevet af utilfredshed hos kunderne har de store banker i dag travlt med at destruere deres eget selvskabte bureaukrati. I Sydbank kostede det tilsyneladende en direktør jobbet.
Bankdirektør Jan Svarre i Sydbank er manden bag de store fordelsprogrammer i Nordea og Danske Bank. I sidste uge blev han fyret i Sydbank, der vil have en decentral beslutningsproces. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Bankdirektør Jan Svarre i Sydbank er manden bag de store fordelsprogrammer i Nordea og Danske Bank. I sidste uge blev han fyret i Sydbank, der vil have en decentral beslutningsproces. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
AF SIMON RICHARD NIELSEN, DANIEL HEDELUND OG MORTEN PLESNER

I løbet af 1990'erne og 00'erne var bankernes IT-platforme så stærke, at de nu også ville være lean og hypereffektive, som var det produktionshallerne i Toyota, der dengang var forbilledet for moderne fremstillingsindustri.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

    Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

    Læs også