For dyrt at være på bagenden af bussen – nu giver fynsk lokalbank en omgang

For to år siden tog Totalbanken fat på en ny måde at markedsføre banken på. Det betød farvel til sponsorater, hvor navnet bare er med på et skilt, og goddag til en langt mere aktiv tilgang, hvor medarbejderne i den fyske lokalbank har lov til at gi' en omgang på vegne af banken. Nu strømmer kunderne til, lyder det fra banken.
Ivan Sløk har været adm. direktør for Totalbanken siden 2003. | Foto: PR
Ivan Sløk har været adm. direktør for Totalbanken siden 2003. | Foto: PR

"Vi kan tale om alt," står der på vinduerne i Totalbankens hovedsæde i Aarup på Fyn. Det samme står også på bankens visitkort og andre steder, når man lige får set sig omkring i bankens hovedsæde.

Netop dét slogan har en del år på bagen, men ellers er meget ændret, når det gælder markedsføring af banken, der oplever en rekordhøj tilstrømning af kunder.

"Det er et skifte fra den gamle form for sponsorater, hvor man købte et logo på en trøje eller et skilt, og så troede man, at kunderne kom styrtende," fortæller Mikael Ejrnæs, marketingchef i Totalbanken.

"Vi gør i virkeligheden alt, hvad vi kan for at blive mere synlige. Det er ikke så meget et spørgsmål om at få nye kunder, de kommer allerede, men at vi blive mere synlige," supplerer adm. direktør Ivan Sløk.

Ikke flere standere og bagender af busser

Totalbanken blev stiftet i 1911 og har ifølge banken selv en markedsandel på 30-40 pct. i det vestfynske, mens man i Odense, hvor man de to seneste år for alvor har skruet op for vækstambitionerne, har en markedsandel på blot 2 pct.

"Alle kender Totalbanken her på Vestfyn, men hvis vi skal vokse i Odense, så skal man også kende os. I stedet for at købe os fattige i standere og bagenden af busser – som for en bank af vores størrelse måske synes lidt bekosteligt - så er dette en måde at gøre det på, bare i mindre målestok," siger Ivan Sløk.

Banken gik i 2016 i gang med at definere en ny måde at markedsføre banken, som var blevet mindre synlig i årene efter finanskrisen.

"Vi igangsatte en proces, hvor vi også har inddraget medlemmer af bankens repræsentantskab, og så har vi defineret et hav af indsatsområder. Vi har lavet ny markedsføringsplatform, forskellige aktiviteter og givet vores kolleger muligheder for at blive mere synlige i deres lokale netværk," siger Mikael Ejrnæs, der selv kom til Totalbanken i 2016.

Vil have noget til gengæld for sponsorat

Den nye tilgang betyder blandt andet, at banken ikke længere betaler til sponsorater mod blot at få Totalbankens navn vist frem.

"Vi har gennemgået alle vores sponsorater og set på, om vi udnytter mulighederne. Vi ser også på, om vi kan vi få noget til gengæld – eksempelvis få lov til at møde op til fodboldkampe, deltage i afslutninger eller på anden vis få lov til at vise flaget med vores navn og vores medarbejdere," fortæller Mikael Ejrnæs.

Der er også kommet gang i merchandise som paraplyer og sportstasker med Totalbankens logo – noget, der ellers var lukket ned for efter finanskrisen. Og selvom den absolut største reklameartikel er drikkedunke, så rækker det bredere end sportsklubber, som dog klart fylder mest. Andre eksempler er Roundtable, der er Rotarys netværk for unge medlemmer og musikhuset Posten i Odense.

"Vi har sat os ned og sagt: Er der nogle netnærk, vi bør være til stede i, hvor vi ikke er, og så har vi fundet nogle medarbejdere og forsøgt at få dem ind," siger Mikael Ejrnæs.

Med til Røverfest og Bagklapmarked

Men aktiviteterne rækker bredere end deltagelse i netværk.

"Hvis der er aktiviteter i området, så er vi per definition til stede. Så hvis der er "Open by Night" i Aarup, Tommerup eller Vissenbjerg. Eller hvis der er Røverfest eller Bagklapmarked i Vissenbjerg, så er vi repræsenteret. Og senest har vi deltaget på en boligmesse i Odense," forklarer marketingchefen.

Både i netværk og til arrangementer i lokalområdet er det medarbejderne eller folk fra bankens repræsentantskab, der stiller op til de forskellige begivenheder. Men der er ikke tvang, understreger bankens direktør.

"Vi har sagt, at man skal kun være der, hvis man selv har en interesse i det, for ellers bliver det en sur pligt, for så lever man ikke op til det alligevel," fortæller Ivan Sløk.

Banken har også givet medarbejderne mulighed for at give en omgang på vegne af banken, når det giver mening.

"Vi har sagt til medarbejderne, at hvis de er ude i fora, hvor der opstår god mulighed for at brande banken ved at give en omgang øl, sodavand eller is til fodbolddrengene, så kan man sige, at "den giver vi", og så kan man komme til os med regningen," siger Mikael Ejrnæs.

En middag for et møde 

Totalbanken er også kommet på Facebook, og har siden 2016 kørt i alt tre længere kampagner, hvor banken har tilbudt en middag på et lokalt spisested, hvis man tog et uforpligtende møde med banken.

"Det har givet os nogle leads, vi har kunne arbejde med, uden at vi har hældt millioner ud i markedsføring, men det har givet stor respons, og nu er vi ved at finde på, hvad det næste skal være," siger Mikael Ejrnæs.

"Nogle af dem, der får et møde i banken, bliver ikke nødvendigvis til kunder. Men det gør jo, at vi bliver synlige. Det er også tankesættet bag en Facebook-kampagne. De skal ikke nødvendigvis føre til nye kunder. Langt hovedparten af de kunder vi får, kommer fordi de bliver anbefalet os af vores eksisterende kunder," siger Ivan Sløk.

250 nye kunder i oktober

Men også mindre projekter og idéer kan bruges. For eksempel samarbejder Totalbanken med udvekslingsorganisationen YFU, der har hovedkontor i Tommerup St., hvor en af bankens filialer ligger. Her hjælper banken YFU med finansiering til at sende unge danskere ud i verden.

Et andet samarbejde er med hjemmesiden Suitrace, der formidler køb og salg af klassiske biler, hvor Totalbanken giver et lånetilbud til drømmebilen.

Selvom markedsføringens formål er at skabe opmærksomhed om banken, så er der tilsyneladende noget, der virker. Banken har i flere år efter finanskrisen kæmpet med at få nedbragt store erhvervsudlån, og i 2017 lykkedes det for første gang siden krisen at opnå vækst i udlånet. Det er fortsat i 2018.

Også kunderne – især de private - er begyndt at strømme ind, og siden juli har banken noteret sig ny rekord i kundetilgang hver måned, hvor senest oktober bød på 250 nye kunder til Totalbanken, der totalt set har omkring 20.000 kunder.

Bankdirektør uden forklaring på fordobling af aktiekurs efter aktionæropgør

Totalbanken vil jagte ny funding hos kunderne

Totalbanken forbedrer resultatet for kvartalet og opjusterer forventninger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også