Lokalbank får smæk af ombudsmand

Aarhus Lokalbank gik uden om Forbrugerombudsmanden i Scandinotes-sag.

Efter et knebent nederlag i Pengeinstitutankenævnet fik en Aarhus Lokalbank-kunde sidste år tung hjælp, da Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen på kundens side.

Det fik banken til at tale forlig - men i stedet for at snakke med ombudsmanden, gik man direkte til kunden, og det bryder man sig ikke meget om hos forbrugervagthunden.

"Aarhus Lokalbank gav over for Forbrugerombudsmanden indtryk af, at banken var indstillet på at indgå forlig i sagen, og efter aftale med banken fremsendte Forbrugerombudsmanden et forligsudkast til banken," skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse og fortsætter:

Passende erstatning

"I stedet for at vende tilbage til Forbrugerombudsmanden henvendte banken sig imidlertid direkte til forbrugeren, og der blev indgået forlig uden Forbrugerombudsmandens medvirken. Forliget var betinget af, at forbrugeren skulle tilbagekalde sin klage hos Forbrugerombudsmanden."

Man glæder sig dog over, at kunden har fået en passende erstatning.

”Jeg er tilfreds med den erstatning, kunden har fået for manglende rådgivning, men jeg finder bankens fremgangsmåde med henvendelse direkte til forbrugeren efter min indledning af ombudsmandsundersøgelse og efter fremsendelse af forligsudkast til banken kritisabel. Der opstår derved en risiko for, at almindelige forbrugere kan sættes under et urimeligt pres for at indgå sådanne forligsaftaler," skriver forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også