Købte kunder er de mest illoyale

Godt en tredjedel af Banknordiks kunder, der i overvejende grad er tidligere kunder i Amagerbanken, overvejer at skifte bank, viser undersøgelse.
Foto: Uffe Frandsen
Foto: Uffe Frandsen

Knap 35 pct. af kunderne i Banknordik, der i maj købte de synde dele af Amagerbanken, overvejer at finde sig en anden bank.

Det viser den omfattende rapport Bankanalyse 2011, hvor 6362 danskere er blevet spurgt om holdningen til deres bank, skriver Børsen i dag.

Janus Petersen, adm. direktør i Banknordik er ikke forundret over rapportens resultat.

“Da undersøgelsen blev udført fra juli til august, havde vi lige overtaget kunderne fra Amagerbanken, som havde været igennem en periode på et halvt år, hvor banken var under afvikling. Det er klart, at det er noget, som påvirker, så det er forståeligt, hvis mange har haft overvejelser om at skifte bank,” siger han til avisen og forventer, at rapportens konklusioner til næste år vil vise noget andet.

Stort arbejde

Ifølge Nicholas Rode, der driver analysevirksomheden Niro Invest viser analysen, at der altid ligger et arbejde efter et opkøb.

“Tallene understreger, at Banknordik, som det altid er tilfældet efter store opkøb, skal gøre en kæmpeindsats for at fastholde de kunder, de har købt ud af Amagerbanken. Banknordik, er gået fra udpræget at være en nordatlantisk bank til nu at have en kundemasse, der gør, at langt hovedparten af deres forretning nu er i Danmark,” siger Rohde.

Analysen viser også, at når danskerne bliver spurgt om, hvilke tre banker, de har mest tillid til driften af, svarer 60 pct. Danske Bank, men omvendt nævner også lige under 20 pct. Danske Bank som en af de tre banker, man har mindst tillid til.

(Opdateret 7.52)

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også