Nordea kaprer flest kunder fra krakbanker

Siden Roskilde Bank krakkede i 2008 er ni andre banker faldet. Det har sendt næsten en halv mio. bankkunder på udsalg, hvilket især er kommet Nordea til gode.
Af Andreas Louis Tüchsen

Bankdøden i Danmark har de sidste tre år sendt 491.000 kunder fra et dødt til et levende pengeinstitut. Det viser en opgørelse, som nyhedsbrevet Finans har foretaget. Resultatet understreger samtidig, at kundernes manglende lånelyst har gjort indkøb af nye kunder til den eneste måde at holde gang i væksten på for bankerne, skriver nyhedsbrevet.

Bankanalytiker Simon Christensen fra Nordea påpeger overfor for Finans, at det er nødvendigt at købe banker, da udlånsvæksten er så negativ. I Christensens optik er det derfor fornuftigt, at de store banker køber vækst gennem bankindkøb. Når vækst kan købes så relativt billigt, ser han ikke en økonomisk risiko ved at købe krakbankerne.

Tager ansvar

Også funktionsdirektør i Jyske Bank Claus Bo Pedersen er positiv.

"Vi har i mange år drevet en god forretning ved at fokusere på organisk vækst, og udvikle vores forretning uden flere tilkøb, men nu er verdenen anderledes. Vi har taget en anden strategisk holdning til opkøb, hvor vi gerne vil være med til at deltage i den konsolidering, der sker i sektoren, og vi vil også være med til at tage en del af det ansvar,” siger han til nyhedsbrevet.

Jyske bank købte i september kernen af Fjordbank Mors, og fik dermed 47.000 nye kunder.

Anders Jensen, der er leder af Banking Danmark hos Nordea, er også positiv overfor bankindkøbene. Han ser for eksempel købet af Fionia som et godt køb for Nordea, da man manglede kunder på det sydlige og vestlige Fyn, mens Roskilde Bank var et fint tillæg til Nordeas ellers allerede stærke position i Roskilde og omegn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også