Bank glemte at spørge kunden

Banker skal spørge kunderne før, de uden videre sender dem et nyt betalingskort.
RITZAU FINANS

Banker kan ikke bare sende et nyt betalingskort til deres kunder, selvom det gamle kort udgår som produkt i banken. Kunden skal acceptere det nye kort først.

Det har Forbrugerombudsmanden præciseret over for en konkret bank.

Banken fremsendte et MasterCard Debit til sine kunder som erstatning af det daværende Visa Elektron, der udgik som produkt i banken og hos Visa.

"En kortudskiftning - særligt når der er tale om, at kunderne overgår til et andet kortselskabs kort - kræver indgåelse af en helt ny aftale, som skal accepteres af brugeren, inden det nye kort kan udleveres."

"Det skyldes, at der til det nye kort kan være tilknyttet et andet anvendelsesområde, andre vilkår, priser, kundebehandling, pris- og gebyrpolitik, som kan have betydning for en kundes valg af betalingskort," lyder begrundelsen fra Forbrugerombudsmanden.

Banken havde dog i et brev med det nye kort orienteret sine kunder om ændringen. Banken henviste til kortbestemmelserne på bankens hjemmeside, der "til enhver tid" gav banken ret til at udskifte kort.

Men kunderne burde også under de konkrete omstændigheder have haft et varsel på mindst to måneder før kortudskiftningen, mener Forbrugerombudsmanden, der forventer, at banken vil efterleve henstillingen.

Ritzau

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også