Særlige krav fra Finansiel Stabilitet gemmes væk

Fjordbank Mors er en af mange banker, der er blevet mødt med særlige krav fra Finansiel Stabilitets side af, for at kunne få adgang til en statsgaranti. Men de særlige kravene gemmes væk, når der skal rejses kapital hos aktionærerne, skriver Berlingske Business.
Foto: Jan Dagø
Foto: Jan Dagø

Hvor går grænsen mellem kommercielle og strategisk vigtige oplysninger, som ikke skal deles med offentligheden - og dem der så rent faktisk skal deles med offentligheden, fordi staten er en del af løsningen?

Det spørgsmål rejser Berlingske Business i dag, hvor avisen kan fortælle, at Fjordbank Mors af Finansiel Stabilitet blev påbudt at rejse ekstra millioner til balancen, hvis den pressede bank skulle gøre sig noget håb om at få adgang til den individuelle statsgaranti. Det er der i sig selv ikke noget odiøst i, men spørgsmållet er, om banken burde have fortalt det til aktionærerne, da man gennemførte en aktieemission.

"De enkelte aftalevilkår kommer ikke offentligheden ved. Men det forhold, at Finansiel Stabilitet som et statsligt organ har fundet anledning til – vel at mærke på skatteydernes vegne – at den enkelte bank skiller sig så uheldigt ud fra mængden, at den skal have garantien på særlige individuelle vilkår, kan omvendt tilsige en vis offentlighed. Derfor er det relevant at overveje, om ikke kunder, aktionærer og andre interessenter skal have denne information, så de kan reagere på den,« siger han og understreger, at sådanne overordnede oplysninger heller ikke vil kompromittere bankernes forretningsmæssige hemmeligheder," siger Michael Camphausen, advokat og ph.d-stipendiat i bankret ved Københavns Universitet til avisen.

Da Fjordbank Mors hentede 117 mio. kr. fra aktionærerne ved en kapitalidvidelse skrev banken ikke noget om, at Finansiel Stabilitet krævede yderligere polstring i banken, før den kunne få adgang til de individuelle statsgarantier, når den skulle funde sig.

"Et krav fra statens skraldespandsselskab vil altid være vigtig information. Især i disse lokalbanker, hvor der er tradition for, at aktionærerne også er kunder. De er ikke traditionelle aktionærer, men investerer ud fra et lokalpatriotisk hensyn. Derfor er det endnu mere vigtigt, at alt bliver lagt frem i markedsføringsmaterialet," siger direktør Charlotte Lindholm fra Danske Aktionærforening til Berlingske Business.

Læs alt om dramaet på Mors

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også