Vagthund snapper efter finanssektoren

Forbrugerombudsmanden sætter finansielle klagesager øverst på dagsordenen det kommende år.
AF MATTIAS GRØNDAL, epn.dk

Forbrugerombudsmanden optrapper sin indsats for at sikre forbrugernes rettigheder på det finansielle område.

Af de otte særlige indsatsområder, som den offentlige forbruger-vagthund netop har offentliggjort, er de tre inden for finanssektoren: Finansielle sager, betalingstjenester og kreditmarkedet.

Især klagesager, hvor forbrugere har tabt penge på investeringer, står øverst på dagsordenen, lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Tunge problemstillinger

Men også beskyttelse af forbrugere, der bruger f.eks. mobilen til at betale med, og spørgsmålet om forbrugerne får tilstrækkelig information, når de låner penge på det alternative lånemarked, er emner, der ifølge Forbrugerombudsmanden vil præge institutionens arbejde på længere sigt.

"Indsatsområderne afspejler primært den erfaring, vi har opbygget via henvendelser fra bl.a. forbrugerne. Vi oplever, at mange henvender sig til institutionen i disse år med nogle tunge problemstillinger på det finansielle område, der kan have økonomiske konsekvenser for fx mange bankkunder. Derfor er der helt naturligt fokus på dette område og det øvrige kreditmarked, hvor der er mulighed for at stifte betydelig og måske dyr gæld," udtaler Henrik Øe.

Social markedsføring

Af øvrige indsatsområder kan næves markedsføring på sociale medier, erhvervsdrivendes brug af handelsvilkår på internettet og indhentelse af samtykke til at modtage reklame via online konkurrencer.

Forbrugerombudsmandens otte udvalgte indsatsområder 2011/12:

  1. Finansielle sager
  2. Betalingstjenester
  3. Kreditmarkedet
  4. Prismarkedsføring
  5. Miljø og etik
  6. Sociale medier og indholdstakserede tjenester
  7. Bindingsperioder og ulige bundethed i kontrakter
  8. Indsamling af samtykker til reklame

FAKTA

  • Forbrugerombudsmanden er en myndighed, der holder øje med, at erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Det sker navnlig ud fra hensynet til forbrugerne.
  • Forbrugerombudsmanden udnævnes af økonomi- og erhvervsministeren, men er uafhængig i sine afgørelser. Han bliver assisteret af et sekretariat, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen stiller til rådighed. Sekretariatet består per 1. februar 2011 af 24 ansatte, primært med juridisk baggrund.
  • Den nuværende forbrugerombudsmand er cand.jur. Henrik Saugmandsgaard Øe, der har haft stillingen siden 1. november 2006. Han er den fjerde i rækken af forbrugerombudsmænd siden 1975.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også