Markant færre ved kassen i banken

Antallet af bankansatte, der beskæftiger sig med kundebetjening og kassererarbejde er halveret de seneste syv år.

Betalingskort og netbanker fortsætter med gøre indhug i antallet af finansansatte, der står bag en skranke eller på anden måde betjener kunderne direkte.

Det understreger en opgørelse foretaget af Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FA, for Nyhedsbrevet Finans.

Netbank og kreditkort

Heraf fremgår det, at 10.709 bankansatte i 2003 beskæftigede sig med kundebetjening og kassererarbejde i pengeinstitutter. Det tal var i 2010 faldet til 5.550. Det er et fald på 48 pct.

Nyhedsbrevet Finans har talt med Finansrådet, der vurderer, at udviklingen primært skyldes to forhold.

"Tidligere gik vi i et vist omfang til filialerne for at hæve penge, købe valuta og betale regninger. Det er alt sammen transaktioner, vi på en nemmere måde i dag kan gøre selv via betalingskort, netbank og nu også mobiltelefonen. En anden forklaring er, at der er kommet mere og mere regulering over for banksektoren. Det har betydet, at bankerne har behov for mere backoffice-personale til at overvåge systemer og håndtere risici. De nye medarbejdere har ikke en umiddelbar kundekontakt", siger Birgitte Mikkelsen, kontorchef i Finansrådet. Hun forudser, at udviklingen fortsætter de kommende år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også