FinansWatch

Danskerne utrygge ved mobilbank

En stor del af danskerne er utrygge ved at bruge deres mobiltelefon til at ordne deres bankforretninger, viser undersøgelse foretaget for Tænk Penge.

73 pct. af danskerne ser ikke noget behov for at bruge mobiltelefonen til bankforretninger og af dem siger 39 pct., at årsagen er, at de ikke er trygge ved det. Det på trods af, at bankerne forsikrer, at mobilbanken er ligeså sikker som netbanken.

Analysen er foretaget for af FBR Analyse på vegne af Tænk Penge – og resultaterne overrasker Carsten Schürmann, der underviser på IT-Universitetet.

Bange for at miste telefon

”Danskerne har generelt høj tillid til teknologi. Netbank er blevet meget udbredt i Danmark, og forskellen mellem mobilbank og netbank er ikke stor. Måske er det, fordi folk er bange for at miste telefonen. Den er lettere at miste end en bærbar computer,” siger han til Forbrugerrådets medie. Hos Nykredit er man derimod ikke overrasket.

”Danskerne har generelt høj tillid til teknologi. Netbank er blevet meget udbredt i Danmark, og forskellen mellem mobilbank og netbank er ikke stor. Måske er det, fordi folk er bange for at miste telefonen. Den er lettere at miste end en bærbar computer,” siger han til Forbrugerrådets medie.

NemID er løftestang

Hos Nykredit er man derimod ikke overrasket.

”Det er klart, at et nyt medie ikke har lige så høj tryghed som de klassiske medier. Der er stadig danskere, der ikke er trygge ved at bruge netbank. Men NemID er et godt kommunikationsmiddel til at overbevise danskerne om, at her er en høj standard,” siger Thomas Egede Kragh, underdirektør i Nykredit Digitale Kanaler. Og NemID er endnu ikke klar til mobiltelefoner. Men det er på vej, forsikrer kommunikatoinschef ved DanID, Jette Knudsen.

”Det bliver en mobilbankløsning, som alle banker kan trække på. Programmet vil virke som en ensartet adgang til alle bankernes mobil-apps,” siger hun til Tænk.

Mere fra FinansWatch

Alka tidoblede sit salg på Black Friday

I fredags på den store handelsdag Black Friday lykkedes det Alka at tidoble sit salg. Det skyldtes en godbid til de kunder, som tegnede nye forsikringer hos selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs