Jysk sparekasse må tage kæmpetab på Sjælland

Finanstilsynet kræver en redegørelse for Sparekassen Himmerlands massive kredit til investeringer i Griffin-produkter.
Af THOMAS G. SVANEBORG

En hidtil ukendt alliance med den konkursramte finanskoncern Griffin har kostet Sparekassen Himmerland mindst 200 mio. kr.

Morgenavisen Jyllands-Posten har afsløret samarbejdet gennem de seneste måneder. Straks efter, at Finanstilsynet blev bekendt med avisens research, reagerede tilsynet over for sparekassen og forlangte en redegørelse for samarbejdet.

»Jyllands-Posten har gjort os opmærksom på, at der er nogle forhold, som måske ikke er, som de burde være. Det vil vi gerne til bunds i,« siger vicedirektør Julie Galbo fra Finanstilsynet.

Usaglige investeringer

Avisen erfarer desuden, at Den Jyske Sparekasse og flere andre pengeinstitutter er blevet bedt om at redegøre for deres samarbejde med Griffin.

Tilsynet frygter blandt andet, at de tætte relationer til Griffin betød, at sparekassen lod sig selv og sine fjernkunder investere på et usagligt grundlag.

Samarbejdet betød for eksempel, at sparekassen på forhånd meddelte Griffin, at man stillede 100 mio. kr. til rådighed til sine 194 udvalgte fjernkunder, når Griffin skulle børsnotere et ejendomsselskab.

Særlig god behandling

Sparekassen gav også de ansatte i Griffin en særlig god behandling, idet de for eksempel kun skulle stille en sikkerhed på 7 pct. af det beløb, som de ville bruge på deres investeringskredit. Ved at stille en mio. af husets friværdi som sikkerhed kunne de således låne 14 mio. kr. til investeringer i aktier, K/S-projekter og andre værdipapirer. For at få samme service skulle andre fjernkunder stille en sikkerhed på 10 pct.

Direktør i Sparekassen Himmerland Svend Jørgensen mener, at sparekassen har håndteret lånesagerne på et »sagligt og fagligt grundlag«.

Dokumentation mangler

Advokat Claus Abildstrøm fra advokatfirmaet Danders & More repræsenterer en række af de kunder, der har tabt store millionbeløb på deres investeringskreditter i Sparekassen Himmerland. Han vil ikke blive overrasket, hvis Finanstilsynet finder fejl i lånesagerne.

»Det er påfaldende, at der i en række henseender mangler sædvanlig og/eller påkrævet dokumentation. Jeg mener også, at sparekassen i en række tilfælde har givet kunderne en meget stedmoderlig rådgivning. Man har ikke været lige kritisk med sine udlån, og rådgivningen har vist ikke helt stået mål med indtjeningen,« siger Claus Abildstrøm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også