Kritiserede markedsføringsregler rammer ny Sydbank-kampagne

Sydbank søsætter i næste uge en ny reklamekampagne, men kritiserede markedsføringsregler skaber udfordringer.
Foto: Rune Aarestrup Pedersen/Ritzau Scanpix
Foto: Rune Aarestrup Pedersen/Ritzau Scanpix

På mandag lancerer Sydbank en ny reklamekampagne rettet mod erhvervskunder, men den bliver udfordret af de nye markedsføringsregler, som betyder, at banker ikke må reklamere sammen med markedsføring af spil.

Det skriver Insidebusiness om reglerne, der har tidligere fået kritik for at være for rigide, og det samme oplever Sydbank.

"Vi er gået til vores mediebureau, Orchestra, som har lagt en plan, så vi bedst kan nå de målgrupper blandt erhvervsfolk, vi ønsker ud fra deres medievaner. Det er folk, som for eksempel ser nyheder og sport på TV2’s hovedkanal, TV2 News og Børsen. Men det har vist sig svært at få adgang til de udbudsrunder på TV2, fordi vores reklamer kommer til at stå sammen med annoncer for bettingfirmaer. Det betyder, at vores medieplan bliver brudt op på en måde, som er ærgerlig. Jeg kan ikke se, hvordan det kan være politikernes intention med markedsføringsloven," siger Søren Hansen Reumert, kommunikations- og markedsføringsdirektør i Sydbank.

De nye markedsføringsregler, som er en del af den kviklånslov, der blev vedtaget sidste år, har flere gange fået kritik - også fra politikere - og erhvervsminister Simon Kollerup (S) har lovet at se på reglerne.  Loven var oprindeligt målrettet virksomheder, der udsteder dyre forbrugslån, og skulle hjælpe til, at danskere ikke ender i gældsfælder, som de har svært ved at komme ud af.

Loven rammer imidlertid også de danske banker, og som konsekvens trak Arbejdernes Landsbank sig i august som trøjesponsor for det danske fodboldlandshold.

Bank trak sig som sponsor for landsholdet: Nu vil minister se på kviklånsloven 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også