Spar Nord indstiller ulovligt koncept

Forbrugerombudsmanden har presset den nordjyske bank til at stoppe ulovligt tips-koncept.

Af JENS KURT JØRGENSEN, epn.dk

En tilfreds kunde må gerne tippe en ven via en erhvervsdrivendes hjemmeside, hvis dette sker på kundens helt eget initiativ.

Men hvis den tilfredse kunde tipper venner og bekendte via e-mail eller sms, fordi den erhvervsdrivende har oplyst, at der måske gives en belønning for det, vil det være i strid med forbuddet i markedsføringsloven mod spam, hvis vennen ikke har bedt om henvendelsen.

Ombudsmand greb ind

Det må nordjyske Spar Nord nu indrette sig efter Forbrugerombudsmanden har set på bankens markedsføring.

Dermed må banken droppe et ulovligt tips-koncpet med indbyggede præmiere.

Tips- og honorar-konceptet fremgik bl.a. af en video på bankens hjemmeside - "Måske kvitterer vi med en overraskelse - stor eller lille - når du tipper en ven, kollega eller nabo."

Banken mente dog i første omgang ikke, at konceptet var i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1, der indeholder et forbud mod at sende uanmodede sms og e-mails. Begrundelsen var, at de tilfredse kunder ikke kunne være sikre på at få en gave.

Handler også om spam

Men den vurdering er Forbrugerombudsmanden ikke enig i.

”En erhvervsdrivende kan ikke omgå forbuddet mod spam i markedsføringsloven ved i stedet at lade andre personer foretage de handlinger, den erhvervsdrivende ifølge loven selv er afskåret fra. Den erhvervsdrivende må således ikke tilskynde kunder til at sende sms eller e-mails med anbefalinger ved eksempelvis at stille en mulig præmie i udsigt”, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Omgik markedsføringsloven

Forbrugerombudsmanden tilkendegav desuden, at tip en ven pr. sms i den konkrete sag i sig selv udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, uanset om kunden gjorde det på eget initiativ eller for at få en mulig gave.

Konstruktionen var, at kunden sendte sms med vennens navn og telefonnummer til et servicenummer, hvorefter dette nummer sendte en uopfordret sms til den potentielle kunde med opfordring til at tale med en rådgiver hos Spar Nord. Samtidig fik den tippende kunde oplyst, hvilken tekst-sms vennen modtog.

Situationen måtte efter Forbrugerombudsmandens opfattelse sidestilles med tilfælde, hvor erhvervsdrivende selv sms'er uanmodet til potentielle kunder på baggrund af data indhentet fra kunder. En kunde kan ikke give samtykke til markedsføring på vegne af en anden person.

Forbrugerombudsmanden oplyste også, at det efter hans opfattelse ville være i strid med god markedsføringsskik, hvis banken forsøgte at omgå forbuddet i markedsføringslovens § 6, stk. 1, ved at opfordre rådgiverne til blot mundtligt at sprede rygtet blandt kunder om at anbefalinger pr. e-mail kunne udløse gaver fra banken, fremgår det af en orientering om sagen fra Forbrugerombudsmanden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også