Banker dropper betjeningen

I Nordjylland har flere filialer afskaffet kassebetjeningen, fordi behovet ikke er der.
Af ALEXANDER BITSCH, epn.dk

Kunderne i Spar Nord kan ikke længere gå ind i alle af bankens filialer, hvis de vil hæve eller sætte penge ind på deres konti.

I otte af Spar Nords 69 filialer findes kasserne nemlig ikke længere, og derfor kan kunderne ikke blive betjent i disse filialer.

Spar Nord er ikke den eneste bank i Nordjylland, der går i retning af færre filialer med betjening. Sparekassen Himmerland følger nemlig i storebroderens spor, skriver Nordjyske.

Kunderne foretrækker netbanken

”Vi nedlægger i løbet af kort tid kassebetjeningen i vores afdeling i City Syd i Aalborg. Vi har samlet hovedparten af erhvervskunderne fra Aalborg-området i denne afdeling, og der ikke er ret mange privatkunder tilbage, så der er ikke meget behov for en kassefunktion,” siger Svend Jørgensen, sparekassedirektør fra Sparekassen Himmerland, til Nordjyske.

Noget kunne tyde på, at det er en udvikling, der vil tage fart i de kommende år, fordi kunderne foretrækker alternativer til at gå i banken. Sidste år konkluderede undersøgelsen Bank 2010 således, at 78 pct. af bankkunderne foretrækker at ordne deres bankforretninger i netbanken frem for at få personlig betjening i deres filial.

Undersøgelsen, der er lavet af Loyalty Group blandt 2.500 danskere, viser desuden, at 60 pct. af kunderne under 60 år ville anvende mobiltelefonen til at foretage deres bankforretninger, hvis de kunne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også