25.000 kunder har sagt farvel til Nordea i 2016

Nordea har mistet en pæn portion kunder i løbet af et hårdt 2016 (Opdateret).
Foto: Torben Stroyer, Jyllands-Posten
Foto: Torben Stroyer, Jyllands-Posten
RITZAU FINANS

Nordea har mistet 25.000 kunder i Danmark i 2016 ud af i alt 1,6 mio. kunder. Det oplyser banken i forbindelse med et pressemøde, hvor Ritzau Finans er til stede.

Af de 25.000 kunder er cirka 12.000 såkaldte fordels Plus kunder eller helkunder oplyser den ansvarlige for Nordea Danmark, Peter Lybecker, på et pressemøde.

Han kalder i øvrigt kundetabet for "helt klart for stort", også selv det skal ses i forhold til et samlet kundeantal i Danmark på cirka 1,6 mio. og understreger at "vi er ikke stolte af den udvikling".

Nordea har torsdag fremlagt regnskab for 2016. Et år, som topchef Casper von Koskull i regnskabet kalder "formentlig det mest begivenhedsrige år i Nordeas historie", hvilket Nordeas danske topchefer er helt enig i.

Torben Lausten, der er chef for personal banking i Danmark siger, at "udviklingen skærer helt ind i hjertet".

Han forklarer afgangen og den lave kundetilfredshed med dårlige mediesager som Panama-sagen.

Peter Lybecker tilføjer, at it-nedbrud, lange ventetider og eksterne udfordringer har kostet på kundetilfredsheden og antallet af kunder.

I foråret viste et gigantisk læk af dokumenter fra advokatfirmaet Mossack Fonseca fra Panama, at Nordea hjalp kunder med at oprette anonyme selskaber i skattely. Det førte til massiv kritik af storbanken.

I regnskabet slår topchefen Casper von Koskull fast, at Nordea i 2017 blandt andet skal have fokus på stærk etik.

"Vi vil fortsat have fokus på at skabe en fuldt digital platform, forbedre kundetilfredsheden og omstille organisationen til at være den bedste inden for compliance med en stærk etik og en værdibaseret kultur, der gør, at vi kan opfylde vores forpligtelser over for samfundet og skabe værdi for både kunder og aktionærer," lyder det i regnskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også