Nordea lover bod og bedring efter imagetæsk

Nordea lægger sig fladt ned i en meddelelse efter imageanalyse, der sender storbanken over 100 pladser ned af listen.

Nordea beklager, at banken bliver banket ned i en imageanalyse, fortaget af Berlingske Business. Her bliver 140 danske virksomheder vurderet på deres omdømme og image og det er i solid krise i Nordea, erkender banken i en meddelelse.

"Siden 2009 har Nordea nydt godt af at være den danske bank med den bedste omdømmescore i Berlingske Business' årlige omdømmemåling, men 2016-tallene ændrer på det billede. Vi går fra en 26. plads i 2015 til en plads som nr. 130, et fald på 104 pladser," skriver banken.

Men banken forstår det godt. Analysen er kørt efter Panama-sagen blev afsløret, hvor Nordea har haft en rolle i skattelykonstruktioner i Panama.

”Det kommer desværre ikke bag på os, at vi kommer skidt ud af nye omdømme-målinger som denne. Det er forståeligt oven på den voldsomme mediedækning af hele Panama-sagen, der er en udfordrende situation for os”, siger kommunikationschef i Nordea Danmark Søren Hansen Reumert.

Nordea ønsker at være en anerkendt og respekteret aktør i samfundet, skriver banken.

”Vi tager alle målinger om tilfredsheden med Nordea som virksomhed meget seriøst, og resultatet i den aktuelle måling er brandærgerligt for os. Det skal der ikke herske tvivl om. Vi har et stort arbejde foran os med et genoprette tilliden til os,” siger Søren Hansen Reumert. Han tilføjer, at det er afgørende vigtigt, at der er tillid til banken.

”Vi er bevidste om, at det er et langt sejt træk. Det er noget, alle 32.000 medarbejdere arbejder på hver dag. Vi er opsatte på at gøre comeback til tidligere års høje niveauer på omdømmeområdet, og vi er fortrøstningsfulde ved, at det nok skal lykkes,” siger han.

Nykredit og Nordea styrtdykker på imageanalyse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også