Nordea brugte uger på at påvise medarbejders forsøg på kæmpebedrageri

Nordea oplyser, at bankens kontrolsystemer virkede effektivt, da en medarbejder forsøgte at gennemføre bedrageri til omkring en kvart milliard kr. Men at det tog nogle uger at påvise, at der faktisk var tale om et bedrageriforsøg. (Rettet)

(Rettet kl. 14.10. Artiklen omtalte tidligere "svindel". Dette er rettet til bedrageriforsøg).

Som oplyst af Radio 24/7 i aftes, er Nordea blevet ramt af en stor sag om bedrageri, hvor en medarbejder har forsøgt at svindle omkring en kvart milliard kr. ud af banken. Sagen fik et tragisk udfald, da medarbejderen under en ransagning i sit hjem sprang ud fra en altan og blev dræbt på stedet.

Nordea bekræfter nu over for FinansWatch, at det var bankens egne kontrolsystemer, der ledte banken på sporet af medarbejderen.

"Vores rutinemæssige kontroller pegede på nogle uregelmæssigheder og i overensstemmelse med vores procedurer, gik der en undersøgelse i gang med det samme. Og så snart vi fik vished for, at der var begået ulovligheder, underrettede vi både politiet og Finanstilsynet," siger pressechef Stephan Ghisler-Solvang fra Nordea til FinansWatch.

Han oplyser dog samtidig, at det tog noget tid, før sagen faktisk blev politianmeldt.

"Det har taget nogle uger at få vished for, at der var sket ulovligheder. Men det er vigtigt for os at understrege, at hverken kunder eller banken har lidt tab i denne tragiske sag," siger Stephan Ghisler-Solvang.

Han ønsker ikke at oplyse, hvornår bedrageriet fandt sted, eller om der er tale om bedrageriforsøg over en kortere eller længere periode.

Nordea oplyser i øvrigt, at der var tale om en back-office medarbejder i en IT-funktion, men vil ikke oplyse, hvordan bedrageriet blev udført, eller hvad den nærmere gik ud på.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også