Nordea-direktør: Færre filialer fremover

Nordea vil "over tid" reducere antallet af filialer med en fjerdedel.
RITZAU FINANS

Det oplyser direktør Michael Rasmussen, der, ud over at være chef for Nordea i Danmark er chef for Retail Banking i den nordiske storbank. Han understreger, at det skal ses under et for samtlige koncernens markeder og altså ikke gælder specifikt i Danmark.

"Jeg tror, at vi over de næste år vil se, at vores kunder lige så godt kan betjenes ad andre kanaler. Vores filialtæthed er meget stor, og jeg tror godt, at vi med succes kan flytte kunder ind i andre kanaler," siger han til Ritzau Finans.

Michael Rasmussen oplyser, at antallet af manuelle transaktioner er faldet 11 pct. siden tredje kvartal 2010. Udviklingen skyldes øget brug af netbank og mobilbank.

Plads til justeringer


Nordea har et mål om at være blandt de bedste banker i Europa til at levere afkast på egenkapitalen. På en kapitalmarkedsdag, der blev holdt i London
onsdag, forklarede bankens øverste ledelse, hvordan Nordea skal nå derhen.

Det skal blandt andet ske ved, at alle Nordeas forretningsområder skal være bevidst om, hvor meget indtjening, de levere, i forhold til den kapital, der
bruges på området. Retail-delen, som Michael Rasmussen står i spidsen for, tegner sig for 48 pct. af koncernens samlede kapital og har i år indtil videre
leveret 53 pct. af driftsoverskuddet.

Generelt er Nordea tilfreds med sin strategi på Retail-området. Men der er plads til justeringer. For nogle år siden indførte Nordea de såkaldte
360-graders-møder, hvor det er meningen, at bankens guldkunder, det vil sige kunder, der samler deres økonomi hos Nordea, får gennemgået hele økonomien en gang om året.

Guldkunder



Michael Rasmussen vurderer nu, at det ikke er nødvendigt for alle kunder. I stedet vil Nordea lægge flere kræfter i den øverste gruppe af guld-kunder,
Premium-segmentet.

"Premium er et specielt nyt produkt til det øverste segment af guldkunder. Det er især fokuseret på opsparing. Nogle af guldkunderne er fantastisk vigtige for os, men det er ikke sikkert, at vi er nødt til hvert år at hive dem ind til et møde. Vi kan måske gøre det hvert andet år og så intensivere vores mødeaktivitet mere," siger Michael Rasmussen.

Retail-forretningen betjener også Nordeas erhvervskunder, dog ikke de allerstørste virksomheder. Og på det område er målet at blive husbank for sine
erhvervskunder.

"Det giver så mange fordele, at vi er en husbank, også for kunden, der får en bank, den kan stole på vil hjælpe den igennem svære tider. Vi kan stadig øge vores "husbank"-status i vores nuværende kundebase, og vi er også meget interesserede i at få nye kunder ind. Men det er ikke det vi satser vores
ressourcer mest på. Det er, at vi skal være mere effektive," fastslår direktøren.

(Ritzau Finans)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også