Goldman investerer i finansverdenens svar på Apple-produkt

Goldman Sachs har investeret i software, der skal kunne erstatte analytikere i fremtiden. Det bliver blandt andet sammenlignet med Apples Siri.
Foto: Richard Drew, AP/Polfoto
Foto: Richard Drew, AP/Polfoto

Goldman Sachs er blevet den største investor i et stykke software, der har fået navnet Kensho. Det er en platform, som hurtigt kan svare på millioner af komplekse spørgsmål om finansverdenen, skriver Financial Times.

Platformen er blevet sammenlignet med Apples software, Siri, der fungerer som en personlig assistent i brugernes telefoner. Du kan stille Kensho et specifikt spørgsmål som for eksempel "Hvad sker der med amerikanske byggeaktier, hvis en kategori 3-tornado går på land?".

Goldman Sachs har planer om at få platformen ud i sin forretning, og banken vil også tilbyde den til nogle af sine store kunder. På længere sigt er det meningen, at Goldman Sachs skal spare penge ved at bruge Kensho, vurderer flere analytikere over for Financial Times.

Sandsynligvis vil Goldman Sachs også bruge Kensho til at dykke ned i såkaldte ustrukturerede data. Det dækker over data, som er sværere at analysere kvantitativt, så det kan for eksempel være store mængder tekst, som platformen kan finde hoved og hale i. Dermed vil det for eksempel blive muligt hurtigt at analysere meddelelser fra centralbanker, oplysninger om nye produktlanceringer eller tekster om geopolitiske hændelser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også