Danske Bank-direktør: Mobilepays succes skræmte os

Det var et "wakeup call" at lancere betalingsløsningen Mobilepay, for det viste hvor stærkt forandringer sker i banksektoren, siger Danske Bank-direktør Tonny Thierry Andersen.
Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO
Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO

Tonny Thierry Andersen, bankdirektør i Danske Bank, er manden, der for alvor skal flytte Danske Bank ind i fremtiden.

Han er klar i mælet om, at meget store indtjeninger i bankverdenen er på spil i takt med, at bankerne udfordres af nye aggressive it-spillere fra den såkaldte fintech-industri.

"Man kan godt grine af os og sige, om vi først er kommet til denne erkendelse nu i banksektoren," siger Tonny Thierry Andersen.

Han er en af hovedtalerne på årsmødet for Foreningen for kapitalfonde, venturekapital og business angels, DVCA, på Hotel Hesselet i Nyborg, og hans signal er klart til kapitalfondene og venturebranchen. Der er masser at komme efter for de hurtige, der vil lave penge i denne industri.

Software spiser industrier

"Software spiser enhver industri. De næste 10 år vil vi se flere forandringer end de sidste 100 år. Og den helt store udfordring er, at tænker vi linært, går det galt. Vi kan se i banksektoren, at man ikke kan tænke linært længere. Ideen om, at man planlægger næste års budget med plus 3 pct. går ikke længere. Udviklingen går ikke sådan længere og ændringerne sker. Jeg så ingen selvkørende biler og droner på vej hertil, men det er ikke udtryk for, at det ikke kommer," siger han.

Tonny Thierry Andersen fortæller, at lanceringen af Mobilepay satte hele de meget store, interne forandringer igang.

"Det tog os 10 år at nå 1 mio. brugere på mobilbank. Det samme tog et år på Mobilepay. Hvis det samme sker et andet sted, vi har indtjening, så er det alvorligt," siger han.

Han siger, at Danske Bank som reaktion sendte folk til Silicon Valley og Singapore for at hente inspiration.

"Det var et wakeup call til os. tænk hvis det var en konkurrent der havde lanceret MobilePay," fortæller Danske Bank-direktøren.

Skal følge ændret kundeadfærd

Danske Bank skal indrette sig på en hastig forandring af måden, vi lever på.

"Kundernes adfærd er anderledes. De forventer noget andet af bankerne. De søger efter alternativer og information på nettet, og vi har lært det på den hårde måde i Danske Bank, at hvis folk er utilfredse med noget, så deler de det på de sociale medier," forklarer han.

Fremtiden byder på store forandringer, siger Tonny Thierry Andersen og henviser til en undersøgelser, der forsøger at forudsige bankkundernes opførsel om bare fem år.

"68 pct. venter, at de kan få adgang til penge på en anden måde end i dag, 70 pct. vurderer, de at vil betale på en anden måde, og 33 pct. siger, at de slet ikke vil bruge en bank. Hvis det ikke er et wakeupcall, så ved jeg ikke," siger han.

Det byder på mange forretningsmuligheder. Mønter og sedler afløses af Mobilepay eller Swipp, siger han.

"Hvordan pokker skal vi tjene penge, for vores indtjening bliver udsat for disruptive konkurrencer der har gentænkt branchen. Dette er en meget stor mulighed for at se på dette område med friske øjne for nye spillere, " siger Tonny Thierry Andersen.

Størrelse bliver afgørende

Hans vurdering er, at man skal være nummer et eller to på et marked for at kunne klare sig.

"Hvem bruger Google Plus i dag? Ingen, selvom det er bedre end Facebook. Vi var tre-fire måneder foran Swipp, da vi lancerede Mobilepay og det betød, at vi fik fat i markedet," fortæller han.

Danske Banks topledelse rejser to gange årligt for at holde sig ajour teknologisk, fortæller han.

I 2013 blev der investeret 4 mia. dollar i fintech. I 2014 blev der investeret 12 mia. dollar, og det ventes, at der investeres 33 mia. dollar i år.

"Det skal vi tage meget alvorligt. De nye spillere har globale ambitioner fra starten. De starter uden nogen bagage og uden et dyrt distributionsnet. De er superdygtige, og de har masser af kapital bag sig. De arbejder langt hurtigere end os. Gør vi, som vi plejer, er vi for langsomme," fortæller Tonny Thierry Andersen.

Digitalisering kan ikke stå alene

Men han vurderer, at den digitale omstilling ikke kan stå alene.

"Jeg tror at alt der kan digitaliseres, vil blive det. Og så er det mindre værd, for det kan kopieres. Derfor bliver de ting, der ikke kan kopieres, mere værd. Derfor skal vi være stærke på de bløde ting. Men de ting, der tidligere var hardcore i finans bliver digitaliseret. Det skal vi være klar til," siger han.

Danske Banks afdeling har flere projekter i støbeskeen, end det netop lancerede site Sunday, der er slået op på, at kunne godkende en boligkunde til køb på maksimalt 15 minutter.

"Vi har et par stykker i 2016. Mere kan jeg ikke sige. Men vi har flere projekter på vej," fortæller han.

To fokusområder i Danske Bank

Han siger, at generelt har Danske Bank to områder i fokus i den digitale satsning.

"Vi satser på betalinger som Mobilepay og vi satser på kapitalforvaltning. Nye apps til lån er jeg usikker på, men indenfor betalinger vil vi komme med en del ting indenfor de næste seks måneder. For området er helt centralt. Skræksenariet er, at man flytter indlån fra bankerne til eksempelvis Starbucks. Vi skal have opbygget et økosystem. Den dag Apple og Google kommer, hvad gør vi så? Min tro er, at bygger vi et økosystem op, skal der en del ting til før folk skifter," fortæller han.

Topchefen vurderer, at reguleringen kan gøre det svært for nye spillere at komme til, men:

"Man skal regne med, at EU vil have øget konkurrence, når de udarbejder deres regulering. Vi venter også, at der kommer konkurrence, hvor de nye udfordrere bygger på de spor, vi har lagt. De vil ikke blive bank, de lægger sig på os. Derfor skal vi eje kundeforholdet og sikre os dette."

Danske Banks projekt X lancerer første produkt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også