Danske Bank erkender problemer i Finland

Danske Banks køb af finske Sampo Bank i 2006 har langt fra udviklet sig som forventet, og topchef Thomas F. Borgen erkender da også, at Finland sammen med Danmark er de lande, hvor Danske Bank har de største udfordringer. Alligevel vil Danske Bank ikke nedskrive på den milliardstore goodwill i Finland.

Finnerne er langt fra tilfredse med Danske Bank. I den nyeste EPSI-måling for Finland, der måler bankkundernes kundetilfredshed, ligger Danske Bank klart lavest blandt de største finske banker, og nærmer sig det katastrofalt dårlige niveau banken ramte i 2008, hvor overflytningen af Sampo Banks it-systemer til Danske Banks it-platform gik voldsomt galt.

På et pressemøde i dag erkendte Danske Banks topchef, Thomas F. Borgen, da også, at kundetilfredsheden blandt såvel privatkunder som erhvervskunder i Finland langt fra er tilfredsstillende. Tallene viser da også, at udlånet i Finland over det sidste år er faldet ca. 6 pct. til godt 141 mia. kr., og at markedsandelen er faldet fra godt 15 pct. da Danske Bank købte Sampo Bank for 30,8 mia. kr., til 10,3 pct. ved udgangen af 2013.

Danske Bank er blandt andet blevet upopulær på at skære voldsomt i filialnettet i Finland. Banken er gået fra at have 117 filialer ved udgangen af marts 2012 til i dag blot at have 45 filialer, som kunderne kan henvende sig i.

På trods af den negative udvikling vil Danske Bank dog fortsat ikke nedskrive i den goodwill man betalte, da Sampo Bank i sin tid blev købt. Der blev nedskrevet knap en halv mia. kr. da Danske Bank besluttede at droppe navnet "Sampo Bank" og i stedet markedsføre sig under Danske Bank-navnet også i Finland, men ud over det vil Danske Bank fortsat ikke nedskrive på en goodwill, der fortsat er over 12 mia. kr.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også