Kolding i offentligt comeback: Svært at vide, hvordan tingene vil blive opfattet

Fyret Danske Bank-chef bruger sin første offentlige optræden siden afskeden med Danske på at fortælle om retorisk lederskab.
Foto: GORM OLESEN
Foto: GORM OLESEN
AF CHRISTIAN SEHESTED

Danske Bank forhindrer afskedigelsesaftalen ham formentlig i at tale om; men derudover er Eivind Kolding netop nu i gang med sin første offentlige optræden, efter den næsten total tavshed, der har fulgt fyringen tidligere på efteråret.

Koldings comeback sker i forbindelse med en paneldebat i Dansk Kommunikationsforening om bogen ’Sagt fra toppen’, der blandt andre ledere indeholder et interview med Kolding om hans syn på retorisk lederskab. Bogen udkom før, Eivind Kolding forlod Danske.

Med i panelet er også Nationalbankdirektør Lars Rohde, TV2-direktør Merete Eldrup og pensioneret skoleleder Lise Egholm.

Efter et oplæg fra bogens to forfattere, er det Eivind Kolding, der tager ordet først:

Får aldrig for meget information

”Kommunikation er ikke et mål i sig selv, det er et middel, der bruges til at viderebring budskaber til organisationen og offentligheden. Nogle gange er det klogt – og det er den svære beslutning - ikke at kommunikere så meget, men det er så en anden side af sagen. Jeg synes, at det vigtige er, at man når ved, at man vil melde ud, så må man se på hvad det er, for et publikum, man melder ud til, og hvordan man når ud til dem,” siger Eivind Kolding, der også peger på størrelsen af organisation som en afgørende faktor:

”Noget kommer med størrelse at gøre – tager jeg min tid i Mærsk Line, så havde vi folk i 130 lande – det er altså lidt af en kaffemaskine,” siger Kolding som tilføjelse til, at Merete Eldrup og Lise Egholm har fremhævet hvad medarbejderne bringer op ved kaffemaskinen som en af de vigtigste pegepinde i forhold til, hvad der bør kommunikeres om internt i organisationen.

”Jeg har ikke hørt nogen endnu, der føler sig overinformeret i en organisation, jeg har været i,” siger Kolding, der kalder den eksterne kommunikation svær i den forstand, at:

”Det kan være svært at vide, hvordan tingene vil blive opfattet. Derfor er menneskene omkring en også meget vigtige. Det værste man kan få som CEO, er en medierådgiver, der bare giver en ret,” lyder det fra Kolding.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også