Danske Bank til tops i kundeundersøgelse

TNS Sifo Prospera har lavet en kundeundersøgelse af bankernes Trade Finance-afdelinger, og Danske Bank klarer sig bedst blandt de nordiske banker.
AF METTE MANDRUP

Danske Bank er topscorer i TNS Sifo Prosperas nye rundspørge, hvor kunderne har vurderet bankernes Trade Finance-afdelinger  på seks forskellige parametre. Undersøgelsen omfattede de store nordiske banker, og her klarede Danske Bank sig bedst på det overordnede niveau.

Kunderne blev bedt om at give karakterer på en skala fra ét til fem, hvor fem er bedst, og Danske Banks samlede score var på 4,03. På anden pladsen lå Nordea med en score på 3,82, mens SEB indtog tredjepladsen med en gennemsnitlig karakter på 3,79.

"For mig er det helt klart, at hvis vi ikke har tilfredse kunder, er vores arbejde mislykkedes. Derfor er det supervigtigt for både mig og banken, at kunderne er tilfredse med vores serviceydelser," siger Søren Haugaard.

Danske Banks Trade Finance-afdeling står for at hjælpe erhvervskunderne med deres handel med udlandet. Det betyder blandt andet, at den rådgiver virksomhederne, hjælper med finansiering og stiller kreditfaciliteter til rådighed. Ifølge Prosperas målinger scorer Danske Bank højt på alle parametrene, som er salgsfunktioner, risici, risikorådgivning, drifts- og supportfunktioner og generelle funktioner. Kunderne har svaret på i alt 21 spørgsmål.

Finland skal styrkes

"På alle spørgsmål på nær fem er vi nummer ét ud af alle bankerne, og det er altså i et internationalt felt af banker. Det vil sige, at vi oplever erhvervskunder, som har deres forretninger et andet sted, kommer til os, når de har brug for den type services," fortæller han.

Opdelt på landeniveau er Danske Bank også førende i kundetilfredshed - undtagen i Finland, hvor banken ligger nummer tre efter Pohjola og SEB. Og det er netop i Finland, at banken vil arbejde på at gøre det bedre.

"Vi er ikke så gode i Finland, som vi er i de andre lande, så vi vil gerne bruge det, vi lykkes med andre steder, i Finland. For eksempel vil vi have fokus på rådgivningsfunktionen, og vi skal i højere grad ind i en dialog med kunderne. Vi skal være dygtige til at finde risikoelementer i kundens forsyningskæde og hjælpe med rådgivning om finansieringen," siger Søren Haugaard.

 

Opdateret 18:51 – Næstsidste citat i artiklen indeholdt tidligere følgende sætning ”Faktisk er vi lykkedes så meget med det her, at vi har en større markedsandel, end banken generelt har.,” men Danske Bank oplyser, at sætningen faktuelt ikke er klar nok, og den er derfor fjernet fra citatet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også