Danske Bank: Skepsis er naturlig

Når vi har kunderne på tomandshånd, er de fleste tilfredse med konceptet, siger Danske Bank.
af PER THIEMANN, per.thiemann@pol.dk

Danske Bank ser det selv som en naturlig reaktion, at 35 procent af bankens kunder har konkrete overvejelser om at skifte bank.

"Vi har inden for den seneste måned lanceret et helt nyt kundeprogram. Det er helt naturligt, også med den medieomtale der har været, at kunderne umiddelbart forholder sig lidt skeptisk til det nye," siger Jan Svarre, chef for Personal Banking i Danske Bank, i en e-mail til Politiken.

En række eksperter, Politiken har talt med, finder det utroligt, at banken har så mange utilfredse kunder.

Selv peger Danske Bank-ledelsen på, at det går fremad i kommunikationen med kunderne:

"Vores oplevelse er, at langt de fleste kunder modtager det nye kundeprogram positivt, når vi har muligheden for at forklare om fordele og muligheder på tomandshånd. Men det er en proces, der tager noget tid, og vores medarbejdere gør en stor indsats for at fastholde en høj kundetilfredshed," siger Jan Svarre.

Danske Bank meddelte selv i forrige uge, at 3.800 kunder har forladt banken, siden bankens nye kundekoncept blev lanceret to uger forinden. I den forbindelse erkendte privatkundedirektør Tonny Thierry Andersen, at konceptet havde fået en "hård fødsel" med henvisning til den store omtale af, at små kunder skal betale op til 480 kroner om året.

Banken understregede dog også, at det langt fra er en masseflugt i forhold til bankens to millioner kunder.

Danske Bank oplyser, at væksten i daglig tilført forretningsvolumen de første uger efter lancering af kundeprogrammet har været 25 procent højere end normalt.

Over 250.000 kunder er nu tilmeldt kundeprogrammet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også