Kolding hæver prisen for småkunder

Jo mere forretning kunderne gør med Danske Bank, desto billigere bliver det. Små kunder kan se frem til prisstigninger.
Eivind Kolding | Foto: Thorkild Amdi, Jyllands-Posten
Eivind Kolding | Foto: Thorkild Amdi, Jyllands-Posten

En del af Danske Baks nye strategi er at kunderne skal nødes til at benytte koncernens produkter fuldt ud. Det betyder at kunder med et enkelt billån kan se frem til højere renter end kunder som samler alle deresforretninger i Danske. Dermed følger banken i blandt andet Nordeas fodspor.

"Det er ikke alle kunder, der aftager hele produktporteføljen, men vi har en masse ting som kan være i kundernes interesse, og vi kan give dem fordele, hvis de samler det. Det kunder, som ønsker at gøre meget forretning hos os, vil vi give særlige fordele. Der bliver en fair løsning for alle, men det skal også være fair for banken. Indtjening og omkostninger skal hænge sammen," siger Eivind Kolding til FinansWatch.

Han forklarer, at når man er kunde i Danske Bank så har man adgang til en masse services uanset hvor lille en kunde man er, og det skal koste fremover.

Forpligtet til at tilpasse

"Det er jo ikke kun et spørgsmål om, at man har et enkelt billån. Man har stadig adgang til Danmarks bedste netbank, et 24-timers callcenter og så videre," påpeger han.

Ud over at præsentere kunderne for valget 'køb mere eller betal' vil banken også lukke filialer og fyre 1000 medarbejdere flere end først udmeldt.

I alt skal der være 3000 medarbejdere færre i stedet for 2000 som banken annoncerede tidligere på året.

"Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal være en god og effektiv bank, så kan vi ikke holde fast i gamle strukturer, som kunderne ikke bruger. Der er vi forpligtet til at tilpasse strukturen, og kunderne har allerede valgt de digitale kanaler," siger Eivind Kolding og fortsætter:

"Internt er der så også en hel masse, som kan gøres mere effektivt. Vi optimerer processerne, blandt andet skal 90 pct. af låneansøgninger behandles automatisk, så når du sidder derhjemme og ansøger om et forbrugslån, så skal du selv kunne køre hele processen igennem. Det er også en fordel for os, og dermed får vi forbedret effektiviteten."

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

Mere om Danskes kvartalsrapport:

Danske: Vi beholder Danica

Regnskab: Danske Bank en spids over markedsforventningerne 

Regnskab: RD hæver indtægterne med 20 pct.

Ny strategi: Danske vil sætte nye standarder - fyrer 1000 mere 

Danske sælger nye aktier for 7 mia.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også