Danske Bank kårer Nordea som vinder i kundekamp

Stærk fokus på indtjeningen i Danske Bank vil koste markedsandele til konkurrenten Nordea, spår to Danske Bank-analytikere i en analyse.
Foto: Ole Lind
Foto: Ole Lind
AF RITZAU FINANS

Danske Banks talknuser-afdeling har i en intern rapport analyseret sig frem til, at det bliver Nordea, der løber med den største andel af kunderne fra andre banker i fremtiden. Det skriver dagbladet Børsen.

Rapporten forudser, at især topchef Eivind Koldings fokus på indtjeningen og de deraf følgende høje renter, kommer til at koste banken kunder.

Vi forventer, at Nordea henter yderligere markedsandele i Danmark over de kommende år, står der i rapporten, som dagbladet Børsen er kommet i besiddelse af, hvor analytikerne Per Grønborg og Lars Holm også påpeger, at Nordea allerede har vundet adskillige kunder fra deres egen Danske Bank.

De udleder samtidig ud fra ledelsens handlinger, at indtjening synes vigtigere end markedsandele i den nuværende strategi.

Analysen byder også på andre interessante forudsigelser. Blandt andet forudser rapporten, at Jyske Bank og Sydbank vil fusionere og blive til en bank og at Nykredit Bank vil opkøbe den mindre Spar Nord Bank.

Den analyse er i tråd med flere udmeldinger fra iagttagere, der siden finanskrisen har forventet flere banksammensmeltninger i Danmark. De to analytikere mener, at bankfusionerne vil gavne den svenske gigant.

"Hvis vi har ret omkring fremtiden for de andre banker, så vil der være masser af muligheder for Nordea til at vokse organisk," står der i rapporten. Nordea har siden 2009 erobret ca. 5 pct. af markedet for privatkunder, mens Danske Bank i samme periode oplevet kunder sive fra banken.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også