Danske Bank vil hive flere kunder ind under private banking-paraplyen

En udvidelse af, hvilke kunder der kan blive private banking-kunder, handler ikke om at udvande konceptet, forsikrer private banking-chef.
Anne Buchardt er chef for Danske Banks enhed Global Private Banking, som også omfatter områderne Investment Products & Offerings og Retail Investments. | Foto: Danske Bank / PR
Anne Buchardt er chef for Danske Banks enhed Global Private Banking, som også omfatter områderne Investment Products & Offerings og Retail Investments. | Foto: Danske Bank / PR

Danske Bank forventer en vækst på syv pct. om året på bankens private banking-område.

Det skal blandt andet forløses ved, at målgruppen for private banking-kunder vil vokse, fordi banken ændrer kriterierne for, hvordan en kunde kan blive private banking-kunde. 

Det fortæller chef for Global Private Banking i Danske Bank, Anne Buchardt.

”Vi vil gerne se bredere på, hvilke kunder der får tilbud om private banking eller ønsker private banking. Der har traditionelt i sektoren været et fokus på assets under management (investerbare midler, red.), men det vil vi ændre. For selvom det stadig kan være en parameter for, hvilken kompleksitet der er, så er det ikke altafgørende i forhold til, hvilket rådgivningsbehov man har,” siger hun.

Danske Bank har hidtil opdelt kunderne baseret på, hvor stor deres investerbare formue er. I dag har banken en flydende grænse på 2-5 mio. kr. i frie midler som grænse for at være private banking-kunde og mere end 50 mio. kr. for at blive Private Banking Elite-kunde.

Men det skal der laves om på, fortæller Anne Buchardt, og det skal bidrage til, at banken opnår det strategiske mål om at udbygge sin ”position som markedsleder i Danmark på tværs af kundesegmenter”.

Hun nævner, at banken i højere grad vil se på et bredere spektrum af aktiver.

”Det kan være, at man har en friværdi, man gerne vil have tænkt ind i billedet. Eller en pensionsopsparing. Og selvfølgelig de frie midler. Så vores rådgivning kommer i højere grad til at afspejle, at hvis du har bredde i din økonomi, er det vigtigt med den rigtige dialog med kunden om, hvilke løsninger vi kan tilbyde,” siger hun.

”Så virkeligheden er, at målgruppen for private banking bliver større, end den er i dag.”

Kritik fra bankforsker

Bankforsker og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet Lars Krull har tidligere på måneden kritiseret, at bankerne lukker flere og flere kunder ind i deres private banking-koncepter.

”Private banking er blevet et ræs mod bunden. Nogle steder kan du blive private banking-kunde med en formue på to millioner. Det er et begreb, der er blevet noget udvandet i forhold til tidligere,” sagde Lars Krull.

Anne Buchardt mener ikke, at Danske Bank er ved at udvande private banking-konceptet.

”Jeg ser det helt omvendt. Vi kan godt se aktører i markedet, der starter private banking ved to millioner. Det er ikke der, vi typisk ligger. Men problemet opstår, når man kigger enøjet på assets under management. Vores ambition er ikke at udvande målgruppen, men i stedet sikre, at konceptet bliver tilbudt til de kunder, der faktisk har glæde af den rådgivning og de services, vi kan tilbyde,” siger Anne Buchardt.

Hun giver dog Lars Krull ret i hans overordnede betragtning om udvanding af private banking-begrebet.

”Men de steder, hvor man tilbyder private banking, så længe en kunde har to mio. kr. i midler, er jeg enig i, at det kan være at udvande konceptet. Det er bestemt ikke den vej, vi går imod. Tværtimod,” siger hun.

Potentiale i Sverige

I 2022 kom 16 pct. af Danske Banks indtægter på hele privatkundeområdet i Norden fra Private Banking - eller rettere i kroner og øre 2,3 mia. kr. Banken offentliggør ikke tal udelukkende for Danmark, men banken oplyser, at den danske afdeling udgør hovedparten af bankens indtægt på private banking-kunder.

Alligevel ser Anne Buchardt et stort potentiale for at få en større andel af svenskerne ind i folden.

”Vi har en mindre markedsandel i Sverige, og det er et super spændende private banking-marked. For det første er det stort, for det andet er det også et meget kompetitivt marked. De ting plejer at gå hånd i hånd,” siger Anne Buchardt.

Danske Bank har et solidt udgangspunkt til at udvide i Sverige, fordi banken allerede har en del erhvervskunder, fortæller private banking-chefen.

Hun regner dog med, at væksten på de syv pct. kommer til at være fordelt på tværs af de nordiske lande, selvom hun ser stort potentiale i det svenske marked.

”I Sverige er kagen bare det større. Men der er stadig meget potentiale tilbage i det danske marked,” siger Anne Buchardt.

Danske Bank er i dag tilstede på privatkundemarkedet i Danmark, Sverige, Norge og Finland, men vil som led i bankens nye strategi sælge den norske privatkundeforretning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også