Alm. Brand-topchef: Tiltag slår positivt igennem på bankforretningen

Effekten af forskellige tiltag, som er blevet søsat for at styrke indtjeningen i Alm. Brand, kan mærkes, fortæller adm. direktør Rasmus Werner Nielsen.
Rasmus Werner Nielsen, adm. direktør i Alm. Brand | Foto: PR/Alm. Brand
Rasmus Werner Nielsen, adm. direktør i Alm. Brand | Foto: PR/Alm. Brand
AF RITZAU FINANS

Alm. Brands bankforretning har i andet kvartal præsteret en pæn resultatmæssig fremgang, hvilket ifølge koncernens adm. direktør, Rasmus Werner Nielsen, kan tilskrives de forskellige tiltag, som der er blevet søsat for at styrke indtjeningen i den del af forretningen.

"Det er måske der, hvor jeg er allermest tilfreds lige nu. Vi satte jo en masse initiativer i gang i løbet af efteråret og i starten af foråret både på indtægtssiden og også på omkostningssiden."

"Det er simpelthen de initiativer, der viser sig nu i det resultat. Det er jeg rigtigt godt tilfreds med," siger Rasmus Werner Nielsen i et interview til Ritzau Finans fredag.

Bankdelen har i andet kvartal givet et overskud på 43 mio. kr., hvilket er en næsten tredobling fra 15 mio. kr. i samme periode sidste år.

Hensatte 30 mio. kr. til coronatab

Bankens fremgang i første halvår samlet set er dog mere begrænset på 4 mio. kr. til et resultat på 35 mio. kr., idet en nedskrivning på 30 mio. kr. til mulige tab relateret til covid-19 trak ned og gav underskud i bankdelen i første kvartal.

Trods usikkerheder som følge af coronakrisen har Alm. Brands bankkunder indtil videre vist sig robuste, hvilket også er årsagen til, at der ikke i andet kvartal har været behov for yderligere coronarelaterede nedskrivninger.

"Vi driver primært en privatbank og har ikke set de store problemer hos vores kunder endnu. Så vi har ikke øget den hensættelse i forbindelse med andet kvartal."

"Med det, vi ser ind i lige nu, så vurderer vi, at hensættelsen er tilstrækkelig til at imødekomme de potentielle negative effekter, der er hos vores kunder," siger Rasmus Werner Nielsen.

I Alm. Brands forsikringsforretning har der også været medvind i andet kvartal, og her kan koncernen fremvise et resultat før skat på 309 mio. kr. mod 122 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

For halvåret viser forsikringsdriften et plus på 334 mio. kr., hvilket er en fremgang fra 317 mio. kr. i første halvår 2019. Samlet set har Alm. Brand i forsikringsforretningen haft en positiv effekt af covid-19.

Mange rejseskader

Godt nok har Alm. Brand haft omkring 2000 flere rejseskader end normalt, efter at mange er blevet hjulpet hjem fra rejser, og der har været afbestillinger, mens der til gengæld har været færre skader ude på rejsemålene i ferieperioderne.

"Det har selvfølgelig haft en omkostning. Modsat har vi haft færre skader på biler og indbrud, da folk har været hjemme. Det hjælper til på plussiden, og når vi stabler det hele sammen, så overgår det den omkostning, vi har haft på rejseskader."

"Så der har samlet set været en mindre positiv effekt på corona i forsikring. I banken havde vi hensættelsen i første kvartal, og når vi lægger de to ting sammen, bliver det en neutral coronaeffekt for en bred virksomhed som os," siger Rasmus Werner Nielsen.

På baggrund af udviklingen i andet kvartal opjusterer Alm. Brand-koncernen forventningerne til hele året til et resultat før skat på 750-850 mio. kr. mod tidligere 550-700 mio. kr.

Aktien i Alm. Brand ligger fredag ved 11.30-tiden 4 pct. højere i 65,30 kr.

Alm. Brand opjusterer efter positive takter i både investerings- og forsikringsbenet 

Analytiker: Ny Alm. Brand-chef har brug for at sætte eget hold 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også