Medie: PFA overvejer at tøjle kunders afkastgilde

PFA arbejder på at ændre på den populære kundekapital-model, som har givet særligt høje afkast, viser et hemmeligt notat. Hvis det sker, kan det få konsekvenser for selskabets konkurrenceevner, mener rådgiver.

PFA Pension kigger på muligheden for at ændre på pensionsselskabets kundekapital-model, skriver Finans på baggrund af en række interne notater, som mediet er i besiddelse af.

Modellen har ellers været særdeles lukrativ for pensionskunderne, men den er begyndt at fylde for meget i kundernes samlede opsparing, lyder begrundelsen for overvejelserne om at ændre modellen. En øvre kundekapital-grænse på 6 pct. af kundens samlede opsparing er blevet forslået som mulighed.

"PFA har ikke truffet beslutning om at ændre på kundekapital-modellen, og der er ikke fremsat noget ændringsforslag til bestyrelsen. Vi er dog i ledelsen opmærksomme på, at det kan være uhensigtsmæssigt for nogle kunder, hvis for stor en del af det samlede engagement er en del af PFA's kapitalgrundlag," siger Allan Polack, adm. direktør i PFA Pension, til Finans.

Hvis PFA vælger at ændre kundekapitalmodellen, kan det betyde, at selskabet bliver mindre attraktivt i udbudsrunder, mener Jørgen Svendsen, aktuar og indehaver af rådgivningsfirmaet AFPR.

PFA sænker afkastprognose og hæver priser 

Danica Pension afviser afkastgaver til kunderne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også