Codan vil sænke omkostningerne og øge tilfredsheden

Kundeoplevelsen skal højnes hos Codan, der samtidig vil sænke omkostningerne.

Codan satser stort på kundeservice, siger koncernens direktør Patrick Bergander i et interview med Berlingske Business. Codan dækker i dag over engelske RSA's forsikringsaktiviteter i Danmark, Norge og Sverige, og Patrick Bergander tiltrådte som direktør sidste år.

Nu skal omkostningerne sænkes, samtidig med at kundetilfredsheden skal hæves. Der er lanceret en spareplan, som skal kappe en halv milliard af omkostningerne.

"Hvis man ser på omkostningsprocenten, så kan man se, at vi er et stykke efter konkurrenterne i Danmark. Derfor har det været vigtigt for mig, at vi på én gang tilretter den problematik. En stor del af den her besparelse skal komme ved, at vi sænker vores IT-omkostninger, men vi skal også fjerne en hel del faste omkostninger," siger Patrick Bergander til Berlingske.

Samtidig skal man altså øge sin kundeservice. Direktøren taler om, at være en partner for kunderne i stedet for en butik med varer på hylderne.

Kundetilfredshed er tilsyneladende det nye sort i forsikringsbranchen. Efter en række år med fokus på lønsomhed har Tryg også sat kundeservice på dagsordenen. Topdanmark har længe fremhævet kundetilfredshed som afgørende, mens Alka og Alm. Brand ved årsregnskaberne også pegede på kundeservice som afgørende parameter.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også