Avis: Forsikringsselskaber kritiseres for at bryde solidaritetsprincip

Forsikringsselskaber bruger i højere og højere grad mikrotarifering, hvor prisen afhænger af kundens risikoprofil. Det bryder Forbrugerrådet sig ikke om, skriver Berlingske Business.

Danske forsikringsselskaber udbeder sig alt for meget information om kunderne, og bryder i stigende grad med solidaritetsprincippet, hvor alle kunder ryger i samme pulje.

Det mener forbrugerrådet, som kritiserer udviklingen i mandags udgave af Berlingske Business.

"Man må jo ikke længere gøre forskel på køn, efter EU-domstolen i 2012 afgjorde den sag. Så man begynder at diskutere grænserne for tarifering. Vi er bekymrede for, om man snart begynder at spørge til, hvor meget folk træner, og hvor meget de ryger. Hvis man til sidst kan bedømme den fuldstændige risiko, så bliver forsikringer jo overflødige," siger Mads Mølgaard Braüner, seniorjurist i Forbrugerrådet, til avisen.

Brancheorganisationen Forsikring & Pension afviser kritikken og siger, at udfritningen af kunderne fortsat er relativt begrænset.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også