Forsikringsselskaber får erstatninger presset ned

Forsikringsselskaber klager oftere i sager om arbejdsskader - og får sænket erstatningerne til de skadelidte. Skaderne er blevet en god forretning.
AF TANJA PARKER ASTRUP

Buschauffør Morten Eriksen var første mand på stedet, da tre mennesker blev hårdt kvæstet ved en trafikulykke. Et af ofrene døde i hans arme. Mareridtsoplevelsen pådrog chaufføren posttraumatisk stress, angst, depression, søvnbesvær og hukommelsesproblemer. I dag - otte år efter ulykken - venter 38- årige Morten Eriksen stadig på erstatning, selv om hændelsen er anerkendt som en arbejdsulykke og har medført, at han er på førtidspension frem for i job. Forsikringsselskabet har nemlig gang på gang anket afgørelser fra først Arbejdsskadestyrelsen og siden Ankestyrelsen. Og det er en tendens. På fem år er forsikringsselskabers klager over afgørelser i Arbejdsskadestyrelsen steget fra 594 sager i 2007 til 1.470, viser tal fra Ankestyrelsen. De seneste tal er fra 2011, men ifølge brancheorganisationen Forsikring og Pension er tendensen fortsat siden.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

    Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

    Læs også