Pensam-chef: Vi er mere ømfindtlige

Topchef Helen Kobæk afviser i Berlingske Business, at pensionskassen er hårdt presset. Hun mener ligeledes, at kunderne er blevet gjort opmærksomme på, at de ikke har nogle garantier.

Berlingske Business skriver i deres tirsdagsudgave om gårsdagens offentliggørelse af inspektionsredegørelsen fra Finanstlsynet.

Under overskriften "PenSam i dyb krise", fokuserer avisen sin dækning på, at pensionskassen var tæt på grænsen for ikke at kunne opfylde det individuelle solvensbehov og citerer Jan Parner, vicedirektør i Finanstilsynet, for at sige, at et veldrevet pensionsselsjab skal holde sig langt væk fra solvensgrænsen.

"De skal have en stødpude," siger han.

Jørgen Svendsen fra Sejer & Svendsen siger til avisen, at Pensam i hans øjne er hårdt presset.

"PenSam er ekstremt hårdt presset, og det er sådan set en sørgelig situation. Aktuelt er det de meget lave renter, som presser PenSam, for når renterne falder, så bliver det sværere for et pensionsselskab at levere det, man har stillet kunderne i udsigt. Så selv om PenSams afkast for sidste år ser fint ud, så forsvinder det i øgede forpligtelser," siger Jørgen Svendsen til avisen og fortsætter med at sige, at årsagen til PenSams krise skal findes i ledelsen.

Ikke-professionel bestyrelse

"Du har at gøre med en ikke-professionel bestyrelse. Den er præget af fagforeningsfolk og medarbejdervalgte. De har ikke forstand på pensioner," siger han til Berlingske Business.

Direktør i Pensam, Helen Kobæk mener ikke, at tilsynet tager fat i ting som ikke allerede er blevet adresseret i forvejen. Hun medgiver, at der var pres på kapitalen i slutningen af 2011, men at der var mulighed for at skille sig af med værdipapirer, som kunne have lagt afstand til solvensgrænsen. Hun siger desuden, at Pensam kan nedbringe det høje kapitalkrav ved at droppe de lovede ydelser.

"Vi er ikke i krise, men vi er mere ømfindtlige, end vi har brug for at være. Nu ser vi på, hvordan vi fremadrettet kan indrette os, så vi afspejler, at vores produkter er ugaranterede," siger Helen Kobæk, som oplyser, at man har gjort kunderne opmærksomme på, at de ikke har garantier.

Men hun kan ikke udelukke overfor Berlingske Business, at der kan være nogen kunder, som mener, at de har fået en garanti.

 

Pensam får ok til at skrotte garantiberegning 

Tilsyn: Problemer med solvensberegninger i Pensam 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også