FinansWatch

AIG vil forsikre mod dårligt image

En ny forsikring skal sikre virksomheder mod dårlig omtale, hvis en skandale er under opsejling. Forsikringens bagmand er AIG, der selv har stået på mål for en del kritik.

Foto: Mark Lennihan

Da boligboblen sprang i USA og blæste finansielle virksomheder omkuld på stribe, kunne forsikringsgiganten AIG måske godt have haft brug for den forsikring, som et datterselskab nu sender på markedet ifølge Wall Street Journal.

Chartis, der er et underselskab af AIG, vil nemlig nu forsikre kunder mod dårlig PR, hvis en skandale skulle ramme. Det er svært for Chartis at fjerne den negative omtale, så forsikringsudbetalingen vil i stedet være, at to af krisekommunikatørernes helt tunge drenge Burson-Marsteller and Porter Novelli bliver sendt i aktion for at begrave skandalen. Firmaerne er valgt på grund af deres årelange erfaring med at håndtere virksomheder, der af forskellige årsager står for skud i den offentlige opinion.

Tillidsbrud

Det fremgår ikke helt tydeligt, præcis hvordan Chartis vil definere en imagepåvirkende begivenhed - især ikke, fordi forsikringen kan blive udbetalt, allerede inden skandalen er brudt ud. Men en repræsentant for Chartis siger til Wall Street Journal, at forsikringen vil dække et bredt spektrum af dårlige nyheder.

"Den slags ting, som en interessent vil se på som et tillidsbrud," siger Rob Yellen fra Chartis.

Forsikringen bærer navnet ReputationGuard og vil for mindre virksomheder ligge omkring 50.000 årligt, skriver Wall Street Journal.

AIG kom selv ud i et heftigt uvejr, da Lehman Brothers krakkede. Stormen endte med, at koncernen måtte acceptere en statslig kapitalindskydelse på 130 mia. dollar, fordi den blandt andet havde tabt gigantiske summer på default swap-forsikringer. Det var ikke lige frem en nyhed, der fik aktionærer og kunder til at klappe i hænderne.

Mere fra FinansWatch

Analyse: Finansiel Stabilitet havde hårdt brug for Højesterets dom i Roskilde Bank-sagaen

Thi kendes for ret, også magtfulde bankdirektører har et personligt ansvar for, at bankkreditter vurderes ordentligt. Højesterets dom i Roskilde Bank-sagen mejsler i granit, at “business judgement rules” ikke er et fripas for bankledelser. Afgørende, principiel dom, også for nutidens bankhåndværk, skriver FinansWatch’ Jens Chr. Hansen i denne analyse.

Læs også

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs