Forsikringsmæglere: Kunder betaler to gange

Mange forsikringskunder opkræves to gange for den samme service, mener forsikringsmæglere.

Forsikringskunder betaler to gange for service og betjening. Det mener forsikringsmæglernes formand, Søren Lindbo, fra mæglerkoncernen Aon, skriver Berlingske.

Problemet skyldes forbuddet mod, at forsikringsselskaberne aflønner mæglerne, der trådte i kraft 1. juli. Den nye ordning betyder, at kunderne selv skal aflønne deres mægler direkte. Til gengæld bør de kunne få deres forsikring billigere, til en såkaldt nettopris, der ikke omfatter selskabernes udgifter til betjening og service.

Ifølge forsikringsmæglerne burde selskaberne sætte kundernes præmier tilsvarende ned. Men det er langt fra tilfældet, lyder det fra mæglerne.

Milliarder

”Men dette er langtfra sket. På forbrugerområdet anslås det, at skadesforsikringsselskabernes præmieindtægt overstiger 25 milliarder kroner årligt, hvoraf vel omkring ti procent eller 2,5 milliarder kroner går til rådgivning og service,” står der i Forsikringsmæglernes nyhedsbrev ifølge Berlingske.

Ifølge foreningen har de fleste selskaber valgt at holde præmien uændret, så kunderne ender med at betale to gange for rådgivning og service, hvis de ønsker betjening af en mægler.

Brancheforeningen Forsikring og Pension afviser dog kritikken.

”Præmierne fastsættes i konkurrence på markedet. Men selvfølgelig skal selskaberne overveje, hvordan de fastsætter deres priser, og her kan hensynet til, at der ikke længere er omkostninger til provision til mæglere indgå,” siger underdirektør i Forsikring og Pension Carsten Andersen til Berlingske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også