FinansWatch

Pres på forsikringsselskaber rammer kunderne

Forsikringsselskaberne presses fra omverdenen, og presset lægges videre over på kunderne i form at prisstigninger og reducerede individuelle præmier. Det skriver Berlingske Business mandag.

Presset på selskaberne kommer dels fra de historisk stramme solvensregler, mens der samtidig har været en uventet voldsom stigning i erstatninger. Dette toppes med, at den globale økonomi kun går ganske langsomt frem.

For selskaberne har dette betydet stigende omkostninger, som har medført, at priserne tillige er blevet sat op. Således stiger priserne hos Tryg fra 2010 og tre år frem med i alt 2,5 mia. kr. Selskabets adm. direktør Morten Hübbe slår fast, at det er Danmark, som er hårdest ramt af de fire nordiske markeder, selskabet befinder sig på.

"I Danmark har vi set den økonomiske situation ramme hårdest. På tværs af de nordiske lande er det i Danmark, combined ratio er steget mest. Indbrud er steget mest, der er tendens til mere nedbør om sommeren, så vi har generelt et behov for at finde ud af, hvordan man reducerer risiko og får priserne til at passe til den," siger han.

Hos Topdanmark lader man også presset gå ud over kunder og investorer, idet de individuelle præmier reduceres yderligere. Topchefen for selskabet, Christian Sagild, lægger vægt på, at der skal vækst til, hvis omkostningerne ikke skal sluge præmierne op.

"Vi skal have vækst for at holde omkostningsprocenten i ave. Den er under pres i 2011, hvor vi nærmer os 16 procent, og det skal helst ikke stige," siger han.

Hos analysevirksomheden Accenture spår selskabets direktør, Bent Dalager, at det kræver en klar strategi, hvis man skal klare sig.

"Tryg og Top har begge klare strategier, og hvis man er i stand til at eksekvere sin strategi, så kan man lykkes. Det er vigtigt, at man følger sin strategi hele vejen ud i det yderste led af organisationen," siger Bent Dalager.

(Ritzau Finans)

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs