Flere bolighandler ender i forsikringskonflikter

Siden 2011 er andelen af klager over ejerskifteforsikringer fordoblet, og ofte er det forbrugeren, der taber sagen, skriver Finans.
Arkivfoto. | Foto: Kim Agersten/Polfoto
Arkivfoto. | Foto: Kim Agersten/Polfoto

Ankenævnet for Forsikring behandlede sidste år et rekordhøjt antal klagesager om ejerskifteforsikring. Det skriver erhvervsmediet Finans.

Omkring 18 pct. af alle sager hos Ankenævnet for Forsikring handlede sidste år om konflikter mellem forsikringsselskaber og deres utilfredse kunder i forbindelse med skadesdækning ved nye boligkøb. Tendens har været stigende i de senere år, og i forhold til 2011 er der tale om en fordobling. Ofte taber forbrugeren sagen i ankenævnet.

"Det er en forsikringstype, der har en meget bred skadesformulering. En af årsagerne til klagerne er ofte, at forbrugernes forventningsafstemning til forsikringen ikke stemmer overens med, hvad den reelt dækker," siger Anja Lintrup Sørensen, konsulent i Forsikringsoplysningen ved Forsikring & Pension.

Hun forklarer, at mange boligkøbere forventer, at de kan få udbedret generelle fejl og mangler via ejerskifteforsikringen, men her er ofte ingen dækning. Samtidig er der sælger, der skal præsentere køber for et tilbud på ejerskifteforsikring og tilbyde at betale det halve, og derfor falder valgte ofte på den billigste løsning, vurderer Anja Lintrup Sørensen.

 

Christian Sagild: Konkurs har forhåbentlig lært kunder at være skeptiske 

Folketinget vedtager redningspakke for konkursramte forsikringskunder 

Ejendomsmæglere sendte kunder videre til nu konkursramt forsikringsselskab 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også