Topdanmark: Alle skal være parate til at tage telefoner
Ingen medarbejdere skal sidde på hænderne, mens kunderne sidder i telefonkø efter et skybrud eller en storm. Derfor har Topdanmark gjort op med faggrænserne, og forlanger langt mere fleksibilitet af medarbejderne. Det skriver dagbladet Børsen, mandag.
Ifølge skadedirektør i Topdanmark Ole Rasmussen, giver det ikke mening, at for eksempel sælgere sidder ledige, mens kunderne flygter fordi de ikke kan komme igennem på telefonen til skadesmodtagelsen. Derfor har man lavet et internt akutberedskab, hvor medarbejdere fra hele huset kan træde til, hvis det er nødvendigt.
"Medarbejderne bliver mere værd, når de udvider ders kompetencer, og de får mere variation i hverdagen. Til gengæld får vi en mere fleksibel organisation ved at nedbryde fastlåste faggrænser," siger Ole Rasmussen til Børsen.
Han fortæller også, at den mere fleksible arbejdstilgang også har været medvirkende til, at Topdanmark ikke har været nødt til at fyre medarbejdere her under finanskrisen.
Skadedirektøren forudser, at der i fremtiden vil være langt større efterspørgsel efter højtuddannede med mere generelle kompetencer, så kun 20 pct. af arbejdsstyrken vil være deciderede specialister.