Topdanmark forventer fortsat høj pensionsvækst trods dyk i første kvartal

Topdanmarks pensionsselskab har haft fart på væksten i de seneste år, og selvom de løbende præmier er faldet i første kvartal, forventer Topdanmark at ende året med vækst på 10 pct.
Peter Hermann, adm. direktør for Topdanmark.
Peter Hermann, adm. direktør for Topdanmark.
AF ANNE LOUISE HOUMANN OG OLIVIA THERESE EBERHARDT NIELSEN (RESEARCH)

Væksten i de løbende præmieindbetalinger til Topdanmark Liv tog i første kvartal et dyk på 7,4 pct., men for hele året forventer pensionsselskabet at få rettet op på faldet, der skyldes, at pensionssamarbejdet med Nykredit stoppede sidste år.

"Faldet i første kvartal er en effekt af, at vi sidste år havde Nykredit Liv på bøgerne. Men vi har stadig en forventning om, at vi kommer til at vokse med 10 pct. på de løbende præmier i livsselskabet i år. Det skyldes, at vi har et godt momentum," siger Topdanmarks adm. direktør, Peter Hermann, til FinansWatch.

Dermed skal pensionsselskabet have ekstra meget fart på resten af året. For FinansWatchs beregninger viser, at Topdanmark i årene 2014 til 2018 har haft en årlig vækst i de løbende præmier på 9,75 pct. I 2018 lå den på 9,1 pct.

Tilbage i 2016 opsagde Nykredit en ti år gammel pensionsaftale med Topdanmark for at flytte den til AP Pensions Nærforsikring. Aftalen skulle oprindeligt være afsluttet ved udgangen af 2017, men af administrative årsager bad Nykredit om forlængelse til udgangen af første halvår 2018.

Det betyder, at ordningen, der i 2017 omfattede en samlet formue på 2,1 mia. kr. og løbende præmier for 256 mio. kr., først forsvinder helt ud af Topdanmarks sammenligningstal fra andet halvår 2019. Men det får ikke Peter Hermann til at tvivle på, at de løbende præmier for hele året kan nå en vækst på 10 pct.

"Vi vinder stadig mange nye pensionskunder, og de vil gerne samle deres depoter hos os. Det er drevet både af vores eget salg både via liv og skade og samarbejdspartnere og mægler," forklarer han.

Konkurrerer på investeringsomkostningerne

Hvad gør I for at tiltrække nye kunder?

"Vi er lykkedes med en serviceringsmodel, der gør, at vi kan give en god service til små og mellemstore kunder. Samtidig har vi også over tid haft fine investeringsafkast til vores kunder. Og så tror jeg, at vi er lykkedes med at ramme markedet med gode værditilbud og godt samarbejde med nogle mæglere," siger Peter Hermann.

I mange år har de kommercielle pensionsselskaber konkurreret om virksomhedskunderne ved at tilbyde rabatter på de syge- og ulykkesforsikringer, der knytter sig til pensionsopsparingerne, hvilket har resulteret i, at flere har oparbejdet store underskud på disse forsikringer.

"Vores strategi har i lang tid været, at vi gerne vil have lidt mere balance på syge-ulykkesprodukterne. Til gengæld har vi valgt at være konkurrencedygtige på investeringsomkostningerne, som alt andet lige giver en større rabat end en rabat på et tab af erhvervsevne-produkt, fordi pensionsdepotet vokser over tid," siger Peter Hermann.

Ifølge Topdanmarks egne beregninger har pensionsselskabet i løbet af de seneste fem år øget sin markedsandel på det kommercielle pensionsmarked fra 5 til 10 pct.

Udover væksten i de løbende præmier har Topdanmark i de seneste år haft store engangsindbetalinger fra kunder, der har valgt at flytte eksisterende opsparinger over til Topdanmark. Tilsvarende har pensionsselskabet ikke mistet nær så mange af disse til konkurrenterne, påpeger Peter Hermann.

"Vi mister også engang imellem ordninger. Men hvis jeg kigger på bytteforholdet – altså hvor meget vi får ind fra nye kunder og depotoverførsler – i forhold til, hvad vi afgiver til vores konkurrenter, så ligger vi stadigvæk rigtig positivt, og det har vi gjort i mange år," siger han.

FinansWatch beregninger viser, at siden 2015 har Topdanmark hvert år fået mere ind i engangsindbetalinger end man har mistet til konkurrenterne. Bedst gik det i 2018 hvor pensionsselskabet netto fik 4,2 mia. kr. ind i engangsindbetalinger. Dem mistede Nykredit-ordning indgår ikke i disse tal, oplyser Topdanmark.

Derfor tror Topdanmark på højere præmievækst i 2019 trods mistede samarbejdsaftaler 

Topdanmark opjusterer forventningerne  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også