Michael Laudrup ny frontfigur for PFA

Pensionskæmpen PFA har kapret fodboldlegenden Michael Laudrup til sin nye kampagne, der sætter fokus på hvordan ledere sikrer medarbejderne den mest optimale pensionsordning.

PFA har til sin seneste kampagne hentet fodboldspilleren Michael Laudrup ind som frontfigur.

Det er første gang siden 2007, at Michael Laudrup står i front for en reklamekampagne. Dengang var det Ota Solgryn, der blev lovprist af fodboldlegenden.

"Vi er selvfølgelig glade for med det omdømme og den integritet han har, at det er ham der står i front. Vi tror han vil appellere til rigtig mange andre ledere. Han er en dygtig leder, og han vil kunne tale ind til ledere med den erfaring han har med at håndtere komplekse og svære situationer. Der tror vi han kan være et godt blikfang og få folk til at tænke på PFA," siger koncerndirektør Lars Ellehave-Andersen til FinansWatch.

Se reklamen med Michael Laudrup her (eksternt link til PFA.dk)

Kampagnen skal sætte fokus på PFA's nye værktøj Optimator, der lader virksomheder sammenligne deres pensionsordning med de ordninger firmaer med en lignende profil har. Ideen er, at man herved kan optimere sin egen ordning.

Ved intet om pension

Lars Ellehave-Andersen understreger, at det ligesom med kampagnerne med Sofie Graabøl og Jesper Binzer fra DAD er vigtigt at være ærligt omkring det faktum, at pension ikke er frontfigurens spidskompetence.

"Vi spiller på, at det er en kendt, der siger noget, men ikke noget om, at han har kendskab til pension. Tværtimod. Det ville være utroværdigt. Men vi lader ham sige, at vi ved noget, så vi spiller vores faglighed op mod en ikke faglig person," forklarer koncerndirektøren.

Erfaringerne med netop Sofie Graabøl og Jesper Binzer viser, at det i den grad kan betale sig at sætte et kendt ansigt på en ellers anonym pensionsbranche.

"Vi måler benhårdt på værdien af vores marketingkroner, og det man kalder ROMI - return on marketing investment - er rigtig rigtig højt på de her kampagner, som vi også vandt en advertising effectiveness award for. Det er penge, der kommer mange gange hjem igen, og det er det marketing handler om. Reklame er ikke et mål i sig selv. Det er et middel i en marketingkampagne, der skal opnå nogle højere mål. Og i det her tilfælde handler det om at vi gerne vil have vores kunder til at bruge vores nye værktøj optimator og få konkurrenternes kunder til at spørge sig selv om deres pension nu også er optimal," siger Lars Ellehave-Andersen.

Laudrup: Pensionen rykker nærmere

Han vil ikke kommentere hvor meget Michael Laudrup får for sin toårige kontrakt med PFA, men oplyser dog, at man ikke har øget sit marketingsbudget siden 2011.

Aftalen med Michael Laudrup løber i to år, og kampagnen skydes officielt i gang mandag d. 18 november.

Swansea-træneren begrunder selv sin medvirken i kampagnen således:

"Jeg fylder selv snart halvtreds, og min tilværelse som pensionist rykker nærmere. Blandt andet derfor vil jeg gerne gøre opmærksom på hvor vigtigt, det er at sætte penge af til pensionen. Jeg har været så heldig at kunne lægge beløb til side i løbet af min karriere; men det er ikke alle, der er lige så heldige som mig. Derfor er det vigtigt at skabe forståelse for, hvad der skal til for også at have et godt liv, når karrieren slutter,” udtaler Michael Laudrup i pressemeddelelsen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også