De fire største forsikringsselskaber taber kunder til mindre konkurrenter

I løbet af de seneste otte år har de største forsikringsselskaber på det danske marked sagt farvel til titusindvis af kunder, der bliver lokket af de små selskabers evne til at stille skarpe priser og bruge nye salgskanaler.

Titusindvis af private forbrugere og virksomheder vender i disse år ryggen til de store forsikringsselskaber Tryg, Codan, Alm. Brand og Topdanmark. Det skriver Finans.

De fire største selskaber på det danske marked har fra 2014 til 2015 enten tabt lidt markedsandele eller oplevet status quo, mens de i løbet af otte år har tabt op mod 2,5 procentpoint af deres markedsandele. Det viser nye tal fra Forsikring & Pension.

"De mindre selskaber stjæler kunder fra de store, fordi de små er mere fleksible, proaktive og aggressive. De små selskaber er generelt bedre til at distribuere forsikringer på nye måder f.eks. via. nettet," siger Anders Valdemar Juhl, pensionsmægler og ejer af den finansielle rådgivningsvirksomhed Uvildigraad, til Finans.

Hvilke produkter selskaberne taber kunder på, varierer fra selskab til selskab, men generelt er de store forsikringsselskaber pressede, når det kommer til bilforsikringer, hvor mindre selskaber som LB forsikring, Alka, IF og Gjensidige til gengæld vinder frem. Således har LB Forsikring i de seneste år fået godt 10.000 nye kunder om året.

Alm. brand lancerer "Yndlings"-forsikring for de unge

If og Gjensidige forbeholdne for at melde sig ind i garantifond

Sampo strammer grebet om Topdanmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også