Børsnoterede forsikringsselskaber får baghjul på væksten

De kundeejede forsikringsselskaber er vokset mere end de børsnoterede de seneste år. Det er især industrikunderne, der giver faldende præmier blandt de store selskaber.
AF RITZAU FINANS

Kundeejede forsikringsselskaber som Alka, Lærerstandens Brandforsikring, Købstædernes Forsikring og GF har de senere år klaret sig bedre på præmievækst end gruppen af børsnoterede forsikringsselskaber, der omfatter Tryg, Topdanmark, Codan og Alm. Brand.

Mens gruppen med de fire førstnævnte i 2015 havde en vækst i bruttopræmieindtægterne på 4,2 pct., så var væksten hos de fire børsnoterede negativ med 1,94 pct. Hos Tryg var tilbagegangen på 0,2 pct. - og her tilskriver pressechef Tanja Frederiksen primært udviklingen tilbagegang i erhvervsafdelingen.

"Det er ikke en ny tendens, at de små selskaber tager fra de store, sådan har det været i mange år. De fire kundeejede selskaber, som Tryg bliver sammenlignet med, opererer især inden for privatmarkedet lige med undtagelse af Købstædernes," siger Tanja Frederiksen og fortsætter:

"Ser man isoleret på vores privatforretning i Tryg, oplevede vi også en vækst på 0,4 pct. i 2015. Alene for fjerde kvartal i 2015 var væksten på 2,6 pct. for den danske privatforretning. Den primære forklaring på den negative udvikling hos os skyldes, at vores erhvervsafdeling har tabt forretning," siger Tanja Frederiksen.

Høj kundetilfredshed

Hos gruppen af kundeejede selskaber kan særligt Købstædernes Forsikring glæde sig over voksende toplinje. Fra 2014 til 2015 øgede selskabet sine bruttopræmieindtægter med 8,4 pct., og selskabets administrerende direktør, Anders Hestbech, tilskriver blandt andet den positive udvikling for de kundeejede selskaber med en højere kundetilfredshed.

"De kundeejede forsikringsselskaber ligger generelt bedre end de børsnoterede forsikringsselskaber på kundetilfredsheden. Det er ret tydeligt at se. På kundetilfredshed inden for privatforsikring i Danmark ligger alle de kundeejede over branchegennemsnittet, bortset fra GF, der ligger lige nedenunder," siger Anders Hestbech.

Han henviser til tal fra analysefirmaet Epsi, som i sin opgørelse har placeret Lærerstandens Brandforsikring, med deres forskellige brands, i toppen af kundetilfredshedsundersøgelsen, efterfulgt af Pensam, Alka og Købstædernes Forsikring. Under branchegennemsnittet findes Tryg, Alm. Brand, Topdanmark og Codan.

Hestbech peger på, at de børsnoteredes iver efter at nedbringe omkostninger og skabe afkast til aktionærerne, kan koste på selskabernes kundetilfredshed.

"De børsnoterede selskaber jagter jo en meget lav omkostningsprocent for at have råd til at honorere deres aktionærer. På et eller tidspunkt knækker filmen jo, hvor det begynder at gå ud over servicen, og hvor du får meget lange ekspeditionstider mv. Det kan jeg høre fra nogle af de kunder, vi har fået, at det er noget, de er trætte af," siger Anders Hestbech.

Mistede arbejdsskadeforsikringer

Hos Topdanmark forklarer kommunikationsdirektør Steffen Heegaard selskabets tilbagegang i 2015 på 1,8 pct. primært med tab af en række større kunder på industriforsikringsområdet, navnlig på arbejdsskadeforsikringsområdet, som samlet trak ned med 1,2 procentpoint.

"Så hovedårsagen til, at vi havde en negativ præmiefremgang i 2015 var, at vi mistede arbejdsskadeforsikringer. På privat har vi også mistet noget - men egentlig ikke så meget til de gensidige selskaber. I 2015 mistede vi primært kunder til de større selskaber," siger Steffen Heegaard.

"De gensidige selskaber gør det rigtigt godt, men inden for forsikring er afsætningskraft rigtigt vigtigt. Der har nogle af de gensidige forsikringsselskaber ikke helt samme afsætningskraft som f.eks. Topdanmark, hvor vi jo distribuerer både gennem vores egne assurandører og telefonsalg, men også gennem samarbejdspartnere såsom Danske Bank og Sydbank," siger Steffen Heegaard.

Han tilføjer dertil, at Topdanmark for en to-tre år siden havde meget kraftig vækst på ca. 5 pct., mens det altså oplevede tilbagegang i 2015, hvilket også er fortsat i første kvartal 2016. Hos Købstædernes Forsikring kunne man i første kvartal 2016 til sammenligning glæde sig over en fremgang i præmieindtægterne på 7,6 pct.

"Jeg har en ret dyb tro på, at vi også på en eller anden måde rammer tidsånden - det her med deleøkonomi. De gensidige selskaber er jo næsten en af verdens ældste deleøkonomier. Folk søger tilbage til det helt grundlæggende, og der tror jeg måske, det støder nogen, det her med at man også skal honorere aktionærer," siger Anders Hestbech fra Købstædernes Forsikring.

Bonusordning kan fastholde kunder

Tryg kalder den stærke konkurrencesituation på forsikringsmarkedet som et sundhedstegn og håber at se en positiv effekt fra den bonusordning, som storaktionæren Tryghedsgruppen har lanceret, der betyder, at Trygs kunder har fået 8 pct. af deres præmieindbetalinger i 2015 tilbage.

"Helt konkret har Tryghedsgruppen netop udbetalt 750 mio. kr. til vores kunder den 1. juni. Det er selvfølgelig vores håb, at bonussen kan medvirke til, at vores kunder har lyst til at blive hos os i endnu flere år fremover, og at det dermed kan være med til at styrke vores position på markedet," siger Tanja Frederiksen.

 

/ritzau/FINANS

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også