Mægler: Danskere fravælger M&A-forsikringer

Danske virksomheder forsikrer sig mindre ved opkøb og fusioner end nabolandene.
AF RITZAU FINANS

Til trods for en øget interesse i kølvandet på finanskrisen, så halter danske virksomheder fortsat efter sine skandinaviske og europæiske kolleger, når det kommer til at anvende forsikringsmæglere i forbindelse med rådgivning om M&A-forsikringer ved fusioner og opkøb.

Sådan lyder meldingen fra forsikringsmæglerfirmaet Marshs salgsdirektør, Johan Koop.

"Vi ser, at Danmark som land ikke er helt på omgangshøjde med vores nordiske kolleger, og i England, Tyskland og Frankrig brager brugen af disse løsninger derudad. Vi kan se, at i disse lande opfatter de involverede spillere en masse værdi i dette produkt, og her kan man være bekymret for, om man i Danmark går glip af noget værdi ved ikke at anvende rådgivningen," siger Johan Koop til Ritzau Finans.

Traditionelt set er M&A-forsikringer et produkt målrettet kapitalfonde, og da Sverige har en større andel af kapitalfonde end Danmark, er det i og for sig naturligt nok, at Danmark endnu ikke har opnået samme brug af produktet, pointerer Johan Koop. Han peger samtidig på, at M&A-forsikringer i danskernes øjne formentlig stadig anses som lidt eksotiske.

"Men hvis det er omkring hver fjerde handel i Stockholm, der er forsikret, burde vi også kunne opnå samme penetrationsgrad herhjemme, i hvert fald i forhold til de transaktioner, der vedrører kapitalfonde," siger Johan Koop og tilføjer, at selskaber også kan drage fordele af denne type forsikringer, eksempelvis i situationer hvor sælger måske er nødlidende og derfor ikke kan betale, hvis der skulle opstå krav under salgsaftalen.

I 2014 placerede Marsh på verdensbasis forsikringssummer til en værdi af 7,7 mia. dollar. Til sammenligningen var det året inden 5,1 mia. dollar. I EMEA-området, som dækker over Europa, Mellemøsten og Afrika, steg antallet af forsikrede transaktioner med 18 pct. til 148 i 2014 fra 125 året forinden.

"Det, vi oplever her på bagkanten af finanskrisen, hvor der er øget interessere for produktet rundt omkring i verden, er, at når man køber en virksomhed, så har man et ønske om noget ekstra tryghed og sikkerhed, fordi man har været vidne til de voldsomme usikkerheder gennem finanskrisen. Man ønsker altså ekstra sikkerhed, og det kan være at vide, at man har et A-rated forsikringsselskab at rette sit krav imod, hvis der skulle opstå noget under aftalen," siger salgsdirektøren.

 

 

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også