Klumme: Finanssektoren kan hjælpe virksomhederne med at styre bedst muligt igennem krisen

Lurende usikkerhed tynger ejerledere i de mindste virksomheder, og det er finansbranchens ansvar at hjælpe dem med at tackle bekymringerne, så de kan vende blikket mod kerneforretningen. Det skriver Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring, i denne klumme.
Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring. | Foto: PR/Købstædernes Forsikring
Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring. | Foto: PR/Købstædernes Forsikring
Af Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring

Det kan være krævende at drive sin egen virksomhed og sikre en fuld ordrebog, så hjulene kan dreje rundt med løn, husleje, materialer og alle de andre poster, der følger med den daglige drift. Men opgaven bliver endnu sværere i en tid med finansiel usikkerhed, tårnhøj inflation, stigende priser og mulig recession i vente.

Derfor er der grunde nok til, at mange ejerledere i disse dage får dybe bekymringsrynker. Hver fjerde ejerleder i Danmarks mindste virksomheder frygter konsekvenserne af stigende inflation, og tre ud af fire vurderer, at prisstigningerne i nogen eller høj grad har påvirket deres bundlinje. Det viser en ny erhvervsanalyse fra Købstædernes Forsikring, som tager temperaturen på Danmarks mindste virksomheder.

Men analysen viser også, at bekymringen for manglende hænder overskygger alle andre bekymringer. Og det kan være særligt svært at navigere i, når de økonomiske vismænd for kort tid siden spåede, at der vil være 100.000 færre danskere i job inden for de kommende år. Det et ikke en svær øvelse at sætte sig ind i virksomhedernes problemstillinger - skal man ansætte medarbejdere, velvidende at virkeligheden kan være en helt anden om tre måneder? Sætter mangel på arbejdskraft en stopper for væksten i virksomheden, eller kan man klare sig uden?

Finansbranchen skal spille en afgørende rolle

Selvom vi i finansbranchen repræsenterer landets førende eksperter i økonomi fra vores forskellige perspektiver, kan vi ikke styre krisen. Men jeg mener, at vi kan spille en afgørende rolle for at guide de mindre virksomheder netop nu, hvor der er pres på forretningen.

Tag restauratørbranchen som eksempel; udgifterne til energi stiger, men storkøkkener og selskabslokaler skal stadig driftes for at holde hjulene i gang. Udgifter til råvarer stiger, mens kunderne ikke er villige til at betale en merpris, og der mangler hænder, men kunderne forventer den samme service som tidligere. En mulig løsning er at hjælpe ejerlederne med at tage stilling til udfordringen. Det kunne være konkrete tiltag som at hæve kassekreditten for en periode, rådgive om forhandling af leverandørpriser, tilpasse forsikringerne eller tage en rådgivende snak om den rette beholdning og finansiering af varelageret.

Uanset løsningen kræver det grundlæggende rådgivning, som banker, forsikrings- og pensionsselskaber kan bidrage med. Vi sidder på afgørende viden og med redskaber, som kan hjælpe ejerlederne med at håndtere og sætte ord på deres udfordringer. For når virksomhederne er bekymrede for stigende inflation, hvad er det så helt præcist, de er bekymrede for - er det manglende likvider, højere udgifter, mangel på fremtidige kunder eller en blanding af alle tre? Som rådgivere kan vi udfolde virksomhedernes problemstillinger, og måske kan det hjælpe at bryde bekymringerne ned i mindre dele. Vigtigst af alt kan vi sætte ind med vejledning, som tager højde for deres dilemmaer og aflaster dem.

Ingen af os kan spå om krisens omfang, og vi kan langt fra styre den. Men som branche kan vi gøre en indsats for at hjælpe virksomhederne i vores netværk bedst muligt gennem en svær tid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også