Flere klager over forsikringsselskabers overvågning

Forsikringsbranchen bruger mere overvågning af kunder. Det fører nu til langt flere klagesager i Ankenævnet for Forsikring.
Foto: Lars Krabbe/INDBLIK
Foto: Lars Krabbe/INDBLIK
AF FAGBLADET 3F, VIDEREFORMIDLET AF RITZAU

Pensions- og forsikringsselskaberne har i en årrække intensiveret deres overvågning af kunder, som får udbetalt erstatninger. Men det betyder også at flere få frataget erstatninger og klager til Ankenævnet for Forsikring.

I år har nævnet indtil nu afgjort og offentliggjort seks sager, hvor der indgår ”observation” af kunder. I hele 2019 var der ni sager og i hele 2018 otte. Det skriver Fagbladet 3F.

Direktør Kim Sparlund kom til ankenævnet for seks år siden, og dengang var der næsten ingen klagesager, hvor selskaber havde foretaget den form for efterforskning.

En stor del af sagerne handler om personer, som er mere eller mindre invalide efter for eksempel en arbejdsulykke, og som får udbetalt erstatning for mistet erhvervsevne. Pludselig stopper selskaberne udbetalingerne til dem, fordi man mener, at deres helbred ikke længere er så dårligt. Måske har selskabet opdaget, at de løber motionsløb, eller der er foretaget hemmelige videooptagelser, som viser, at de træner eller køber ind uden problemer.

"Det kan have store økonomiske konsekvenser for de pågældende at miste de løbende ydelser fra forsikringen. Derfor kan det være nærliggende at klage over sådanne afgørelser," siger Kim Sparlund.

I de sidste halvandet år har der ud af femten sager været to kunder, som har fået medhold og andre fire delvist medhold. Selskaberne har vundet de andre sager.

Advokat Brian W. Lassen fra Kolding har ført flere sager for personer, som er blevet efterforsket af deres pensions- eller forsikringsselskab. Han mener, det er nemt og billigt for selskaberne bare at forsøge at stoppe en udbetaling.

"Hvis de bliver dømt i ankenævnet eller i retten til at skulle fortsætte udbetalingen, så koster det dem kun nogle få renter til kunden. Det virker også, som om nogle advokater er blevet mere aggressive til at rådgive selskaberne om at stoppe udbetalinger," siger Brian W. Lassen.

Han tilføjer, at hvis de skadede følger deres lægers råd om at holde sig aktive, så risikerer de at miste udbetaling. Så bliver de måske filmet hemmeligt af pensionsselskabernes efterforskere under træning.

AP Pension oplyser, at de i 2019 benyttede fysisk observation i seks tilfælde. Selskabet fortæller, at i alle seks tilfælde blev mistanken bekræftet og udbetalingerne stoppet.

"Over de sidste fem år har vores brug af observation ført til, at vi har stoppet eller undgået uberettigede udbetalinger for knap 190 millioner kroner. Det er penge, som de andre kunder i fællesskabet ellers havde mistet, hvis vi ikke havde gjort den nødvendige indsats," siger direktør Sara Brinks Larsen fra AP Pension.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzau på vegne af Fagbladet 3F)

Pensionsselskabers overvågning af kunder bekymrer: Minister overvejer nye regler 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også