Flere får ret i klager over forsikringer

Antallet af klagesager ved Ankenævnet for Forsikring er mere end halveret de seneste godt 20 år. Forsikringsselskaberne forsøger i stigende grad at løse uenigheder, før de når til ankenævnet, skriver Politiken.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF RITZAU/FINANS

I tusindvis af forsikringsklager om alt fra cykeltyverier og indbrud til skader på biler, både og boliger afgøres bag lukkede døre i landets forsikringsselskaber - og ikke i det offentlige Ankenævnet for Forsikring.

Det skriver Politiken lørdag.

I Ankenævnet falder antallet af klagesager, i takt med at selskaberne i stigende grad selv håndterer kundekonflikterne. På den måde forsøger flere forsikringsselskaber at undgå at blive hængt ud som brutale og kundefjendske på ankenævnets hjemmeside, hvor alle afgørelser og klagestatistikker bliver offentliggjort.

"Klagestatistikken er blevet et vigtigt konkurrenceparameter på linje med pris og service, når vi kæmper om kundernes gunst. Det er ikke godt for et selskab, hvis man har mange klagesager, slet ikke hvis man taber," siger Martin Persson, chef for ejerskifteskader i Gjensidige, til Politiken.

Gjensidige er et af de forsikringsselskaber, der arbejder målrettet på at forlige klagesagerne, inden de når frem til ankenævnet.

Og det gør flere og flere, fastslår Ankenævnet for Forsikring, hvor antallet af klagesager er faldet fra mere end 3000 i rekordåret 1997 til omkring 1400 sidste år.

"Det handler om at have tilfredse kunder, men nok også om at undgå dårlig omtale i medierne," siger nævnets direktør, Kim Sparlund, til Politiken.

Forbrugerrådet Tænk kalder det afgørende, at forbrugerne bliver oplyst om muligheden for at klage til ankenævnet.

"Vi ved jo ikke, om kunderne kunne have fået mere ud af en klage i ankenævnet," siger juridisk konsulent Jakob Steenstrup til Politiken.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også