Vilkår i centrum for retssag mod Tryg har ikke været brugt hos partnere
De uvarslede prisstigninger, som står i centrum for sagen mellem Forbrugerombudsmanden og Tryg, har ikke ramt kunder hos datterselskabet Alka eller samarbejdspartnerne FDM og Fomo. Det oplyser Tryg til Insideforsikring.
De omstridte prisstigninger tog afsæt i et vilkår i Trygs forsikringsbetingelser. Vilkåret fastsatte, at Tryg skulle varsle væsentlige ændringer i kunders forsikringer – herunder prisen på forsikringen – men det var op til Tryg selv at beslutte, hvornår en prisændring var væsentlig.
Tryg arbejdede bl.a. på baggrund af meldinger fra Finanstilsynet med en grænse på 5 pct. for, hvornår en prisstigning var væsentlig eller ej, og på dét bagtæppe hævede Tryg priserne for stribevis af privatkunderne i perioden fra 2016 til 2020, hvor vilkåret gled ud af Trygs forsikringsbetingelser.
Som et led i dommen fastslog Sø- og Handelsretten, at de berørte kunder har krav på tilbagebetaling fra Tryg.
Tryg valgte tirsdag at anke dommen, som nu lander på Landsrettens bord.