Vilkår i centrum for retssag mod Tryg har ikke været brugt hos partnere

Kunder hos samarbejdspartnere og datterselskab er ikke blevet ramt af uvarslede prisstigninger, som er kernen i tvist mellem Forbrugerombudsmanden og Tryg.
Tryg har anket dommen fra Sø- og Handelsretten, som gik selskabet imod. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Tryg har anket dommen fra Sø- og Handelsretten, som gik selskabet imod. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

De uvarslede prisstigninger, som står i centrum for sagen mellem Forbrugerombudsmanden og Tryg, har ikke ramt kunder hos datterselskabet Alka eller samarbejdspartnerne FDM og Fomo. Det oplyser Tryg til Insideforsikring.

De omstridte prisstigninger tog afsæt i et vilkår i Trygs forsikringsbetingelser. Vilkåret fastsatte, at Tryg skulle varsle væsentlige ændringer i kunders forsikringer – herunder prisen på forsikringen – men det var op til Tryg selv at beslutte, hvornår en prisændring var væsentlig.

Tryg arbejdede bl.a. på baggrund af meldinger fra Finanstilsynet med en grænse på 5 pct. for, hvornår en prisstigning var væsentlig eller ej, og på dét bagtæppe hævede Tryg priserne for stribevis af privatkunderne i perioden fra 2016 til 2020, hvor vilkåret gled ud af Trygs forsikringsbetingelser.

Som et led i dommen fastslog Sø- og Handelsretten, at de berørte kunder har krav på tilbagebetaling fra Tryg.

Tryg valgte tirsdag at anke dommen, som nu lander på Landsrettens bord.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også